Het lichaam als netwerk: de impact van connectiviteit op sportbeleving

Dat er een rijkdom aan nieuwe mogelijkheden ontstaat wanneer we het ‘onverbonden’ online gaan brengen, mag intussen duidelijk zijn. Cisco’s showcase ‘Connected Athlete’ laat zien wat de impact van nieuwe sensoren, slimme camera’s en het Internet of Everything is op de beleving van sport. De beleving van de sporter én de fan.

Eerder deze week schreven we al over de innovatie toepassingen van het Internet of Everything voor de gezondheidszorg en vanuit dat perspectief is het natuurlijk een korte klap naar sportbeleving. Wat gebeurt er wanneer je nieuwe componenten als sensoren, netwerk capaciteit en real-time analyse middels beveiligde connecties toevoegt? Cisco’s Connected Athlete is een volledig werkende applicatie die dat probeert duidelijk te maken.

Het lichaam als netwerk
Een belangrijk onderdeel van Connected Athlete zijn diverse sensoren die gedragen kunnen worden door een atleet. In lijn met de razendsnelle ontwikkeling van wearables, verwacht Cisco dat de komende jaren steeds meer atleten zich zullen verrijken met kleine, niet-storende meetapparatuur.

Wanneer deze wearables de beschikbaarheid hebben over netwerk capaciteit en via slimme applicaties met elkaar kunnen samenwerken, verandert het lichaam van de sporter feitelijk in een virtueel, draadloos netwerk: een Wireless Body Area Network ofwel WBAN.

Het WBAN is een centrale uitgangspositie van Cisco’s Connected Athlete prototype: de ‘persoonlijke cloud’ van het lichaam van de atleet kan worden verbonden met een breder netwerk binnen een veld of stadion of uiteindelijk zelfs het Internet.

connect athlete value

De fan analyseert mee
Dat – gecontroleerd – delen van data binnen een stadion kan natuurlijk tot interessante inzichten leiden. Niet alleen bij sporter of trainer, maar ook bij fans. In hun prototype maakte Cisco gebruik van een speciale router, voorzien van software die ontvangen data direct kon analyseren, om real-time inzicht te bieden binnen de grenzen van een stadion.

Het zorgt er voor dat mensen, processen en data met elkaar kunnen samenwerken én interacteren met de WBAN van de gemeten atleet. Daardoor kunnen niet alleen trainers, maar ook fans meekijken naar statistieken als hartslag of ademhaling, bloedzuurstof of afgelede kilometers.

Het stelt de discussie of een speler wel of niet gewisseld moet worden wel in een heel ander daglicht!

Statistieken van het trainingsveld
Wie de afgelopen weken wat van de trainingen van het Nederlands Elftal op het WK heeft meegekregen, heeft gezien dat het meten van diverse gegevens ook daar zijn intrede heeft gedaan.

Voor de Connected Athlete werkte Cisco samen met diverse rugby spelers en coaches om hen te ondersteunen in het verbeteren van prestaties en het terugdringen van blessures. Al in 2013 startte een van de meest succesvolle rugby-teams uit het Verenigd Koninkrijk met het toepassen van real-time stats en voorspellende analyse om blessures in de ploeg.

wban to mban

Gezondheidszorg als aanjager voor het Internet of Everything
Van het sportveld naar het ziekenhuis klinkt als een ongelukkige stap, maar het toepassen van de kennis en kunde van het WBAN in een medische omgeving is een logische stap. Een zogenaamde MBAN of Medical Body Area Network kan leiden tot verbeterde inzichten van het gedrag en het herstel van een patiënt.

Toepassingen van een MBAN zijn bijvoorbeeld het real-time monitoren van biometrische data en het lokaliseren van een patiënt. Daarnaast bieden slimme netwerkstructuren de mogelijkheid om deze communicatie te beperken tot een ziekenhuis of de veilige omgeving van een eigen huis.

Volgens het Amerikaanse Cisco is gezondheidszorg één van de belangrijkste aanjagers van het Internet of Everything: een toonbeeld van wat er allemaal mogelijk wordt wanneer je het onverbonden online brengt. Wil je meer lezen over het Internet Of Everything en de Connected Athlete? Download dan hier de gratis white paper (pdf) van Cisco.

Disclaimer: dit artikel maakt onderdeel uit van de serie ‘The Internet of Everything stories’, mogelijk gemaakt door Cisco.

Cisco_Footer2