Dat een toekomst waarin we onszelf allemaal vervoeren in zelfrijdende auto’s een andere infrastructuur nodig heeft, daar is iedereen het over eens. Maar de meningen verschillen nog over hoe onze wegen er precies uit moeten gaan zien. Wetenschappers van onder andere het SENSEable City Lab van MIT doen in ieder geval het voorstel van een slim kruispunt waarbij verkeerslichten verleden tijd zijn.
In hun ontwerp, dat ze vorige week publiceerden, is het kruispunt zelf is namelijk een slimme hub waarbij auto’s zonder snelheid te minderen een bocht kunnen nemen of juist door kunnen rijden. Door middel van vehicle-to-vehicle-communication blijven de auto’s op gepaste afstand van elkaar terwijl ze zich voorbereiden om het kruispunt over te steken. Door de auto’s als groepen te behandelen kan berekend worden hoe zij het beste gezamenlijk de oversteek kunnen maken, en dat is sneller dan elke auto apart behandelen.
Wanneer en of deze toekomst een werkelijkheid wordt is nog maar afwachten. Allereerst moet de technologie van de zelfrijdende auto an sich verder ontwikkeld worden en daarnaast is het nog maar de vraag hoe dit systeem bijvoorbeeld op verschillende kruispunten achter elkaar werkt, erkennen de wetenschappers. Desondanks zien zij er wel potentie in. Juist door een kruispunt als eerste aan te pakken bij het ontwerpen van een nieuwe infrastructuur, wordt het hele systeem volgens hen efficiënter.