Hoe vaak overkomt jou het dat je in de keuken aan het koken bent en ontdekt dat bijvoorbeeld de olijfolie op is? Je kunt het direct op je boodschappenlijst zetten, maar waarschijnlijk zijn je handen vies. Albert Heijn start een proef met een apparaatje dat daar een oplossing voor biedt: Hiku.
Hiku is een slimme koelkastmagneet waarmee je boodschappen direct op je lijstje kunt zetten of ze zelfs direct kunt bestellen via de website van Albert Heijn. Je kunt een product inspreken via een microfoon, maar ook de streepjescode scannen van een product. Vervolgens verschijnen je producten direct in de boodschappenlijst van de Appie-app en op de website van Albert Heijn.
Het apparaat maakt verbinding met je eigen wifi-netwerk, zodat het direct in verbinding staat met de online omgeving van Albert Heijn. Al je bestelde producten kun je thuis laten bezorgen, maar je kunt ook zelf naar de winkel gaan en daar op je digitale boodschappenlijst kijken.
Niet de eerste
Albert Heijn is overigens niet de eerste supermarkt met Hiku: in de VS en Frankrijk wordt het ook al gebruikt. In Amerika kost het apparaat 49 dollar. Daarnaast biedt Amazon al allerlei vergelijkbare diensten aan. Dat begon met de Dash, later volgde de Dash Buttons en spraakassistent Alexa.
Hiku is niet direct voor iedereen beschikbaar. Omdat het nu nog om een proef gaat, worden slechts 200 klanten uitgenodigd om het apparaat te gaan gebruiken. Dit zijn mensen die hun boodschappen in de winkel doen, maar ook klanten die ze online bestellen. Zij krijgen het apparaatje kosteloos en mogen het systeem twee maanden testen.