Het is een groeiend probleem voor televisiemakers: naarmate programma’s steeds meer internationaal worden bekeken, is het lastiger om te zien waar een serie nou eigenlijk populair is. De meeste zenders peilen populariteit met kijkcijfers en onderzoeken, maar deze richten zich meestal alleen op een enkel land. De Britse publieke omroep, de BBC, heeft daarom een slim alternatief gevonden: de omroep gebruikt een kunstmatige intelligentie om te zien waar tv-show Sherlock nou eigenlijk veel wordt gekeken.
De BBC werkt daarvoor samen met Parrot Analytics, een bedrijf dat een kunstmatige intelligentie inzet voor de analyse van allerlei data. Door te kijken waar online over Sherlock wordt gepraat, weet het systeem precies waar de serie veel fans heeft. Daarbij wordt gekeken naar bijvoorbeeld Instagram, YouTube en Facebook, maar ook naar fansites en blogs.
BBC-baas David Boyle vertelt het volgende aan Re/code:
Volgens Parrot is er online veel aandacht voor de serie, onder andere in Duitsland, China, India en Singapore. Het is interessant om te zien dat er veel vraag is in landen waar de serie nog niet eerder is uitgezonden.
Door interesse in een serie te peilen, wil Parrot ervoor zorgen dat shows naar landen komen waar er veel naar wordt gevraagd. Dat zou op het moment niet altijd het geval zijn: hoewel er vaak veel vraag is naar een show, komt dit lang niet altijd binnen bij de makers omdat ze niet actief zijn in bepaalde delen van de wereld.