Numrush

Hoogtepunten CES 2015: Dit zijn de 4 grote gadgettrends van dit jaar

Vorige week was het dan zover, CES 2015, ‘s werelds grootste consumenten elektronica beurs. Na een week lang overspoeld te zijn met tech nieuws vanuit Las Vegas maken we nu de balans op. Welke innovaties en producten staken er met kop en schouders bovenuit?

Wearables

De verwachting was dat 2014 het jaar van de wearables zou worden en ook dit jaar voorspellen de trendwatchers weer een gouden toekomst voor de wearables. Op de CES kregen we een hoop verbeterde en nieuwe wearables te zien, waaronder smartwatches en activity trackers. Eén van de meest opvallende activity trackers van de CES is de Withings Activité Pop. Met de Pop als opvolger van de originele Activité heeft ook Withings een tracker in het lagere prijssegment te pakken.

Het aanbod bleef overigens niet beperkt tot smartwatches en activity trackers. Naast de watches, trackers en de in opkomst zijnde earables werden er ook een paar opmerkelijke wearables gelanceerd, waaronder de Bloom Ring (een ring die de vruchtbaarheid van de vrouw meet) en de Pacif-i (een fopspeen die de temperatuur van het kind meet). Van deze wearables is het nog maar de vraag of de consument er op zit te wachten, aangezien de wearables in het lichaam worden geplaatst en ondersteunt worden door Bluetooth.

Overigens is de Quell zeker nog het vermelden waard. Deze wearable wordt om de kuit gedragen en vermindert chronische pijnklachten via elektronische signalen. Hiermee speelt Quell in op de opkomende trend rondom gezondheid en bieden zij een functionele, welkome oplossing.

Connected Home

De trendwatchers zeiden het al: het huis van de toekomst komt steeds dichterbij. En inderdaad, op de CES werden er weer een aantal producten gelanceerd voor een slimmer huis. Zo lanceerde Parrot de Pot (een bloempot die zelf de planten water kan geven) en werden er diverse smart-lock systemen onthuld, waaronder de WeMo-sensoren van Belkin en de Schlage Sense. Deze ‘connected home’ gadgets spelen vooral in op de veiligheid in en om het huis via camera’s in lampen, deurcamera’s en bewegingssensoren.

Ook werden we getrakteerd op een oplossing voor écht draadloos opladen. Energous lanceerde met de WattUp een systeem dat via een transmitter, een chip en radio frequenties externe apparaten kan opladen. Hiermee lijkt er eindelijk een doorbraak in het draadloos opladen te zijn gekomen.

Daarnaast zagen we dat ook de ‘connected kitchen’ in opkomst is. Anova onthulde de Touch, een slimme pan die op afstand bedienbaar is. Met de Touch is het mogelijk om te koken terwijl je op de bank zit of op je werk bent. Via een connectie met de app kun je de pan aan en uit zetten.

Automotive

Op Automotive gebied bleef het ook niet stil. Zo werden er een aantal producten onthuld waarmee je op afstand de auto kunt openen en sluiten en de auto kunt starten. Onder andere Hyundai en Viper lanceerden oplossingen op dit gebied.

Maar het grootste autonieuws kwam op de CES van Mercedes-Benz, die haar zelfrijdende auto van de toekomst presenteerde. De F 015 ‘Luxury in Motion’ is een concept car tjokvol gadgets en slimmigheden, waar we maar al te graag een ritje in zouden willen maken. Of laten maken, eigenlijk dus.

De stoelen in de F 015 kunnen naar elkaar draaien, zodat alle vier de passagiers elkaar aan kunnen kijken. Dit is een grote verandering, omdat Mercedes-Benz hiermee het concept ‘auto’ van een nieuwe definitie voorziet. Of de concept car ooit op de consumentenmarkt verschijnt weten we niet, maar Mercedes-Benz heeft ons alvast een voorproefje gegeven van de zelfrijdende auto.

Virtual Reality

Het bleef lange tijd rustig rondom Virtual Reality totdat de Oculus Rift verscheen in 2014. Tijdens de CES werd duidelijk dat Virtual Reality volop in ontwikkeling is. Met de Samsung Gear VR als voorproefje was het wachten wat de CES zou brengen op het gebied van VR.

Opmerkelijk was de lancering van de GCS3, een VR headset ter grootte van een helm, van 3DHead. Tijdens de lancering positioneerde 3DHead zich als Oculus Killer, wat hoge verwachtingen schepte. Echter bleken de eerste gebruikers niet onder de indruk van de immense headset.

Naast 3DHead lanceerde ook Razer een VR headset. Razer maakt hierbij gebruik van open source software. Dit is tevens de reden van de naam van de headset; OSVR ofwel Open Source Virtual Reality.

Waar Razer en 3DHead zich richtten op een headset, besloot 3DRudder dat het tijd was voor verandering. Waar je normaal een console in je handen geduwd krijgt, wil 3DRudder de bediening via onze voeten laten verlopen. Het product is voornamelijk ontworpen voor architecten die met ontwerp programma’s als Maya werken.

Al met al was het een mooie week in Vegas en werden we zelfs nog even getrakteerd op wat Hollands Glorie uit Friesland.