Er is maar één bedrijf in Europa bezig met de Hyperloop, en dat bedrijf zit in Delft. Hardt Global Mobility is afkomstig uit het Hyperloop-team van de TU Delft en wil een Europees netwerk voor het razendsnelle transportmiddel creëren, zegt CEO Tim Houter op The Next Web.
Denk terug naar de jaren 70, toen Steve Jobs met Apple de eerste commerciële computer op de markt bracht. Op technologisch vlak was het voor de consument een totaal ander tijdperk, want die eerste computer had nog maar 3500 transistors. Op datzelfde moment vlogen er al Boeing 747’s boven ons hoofd. Vandaag lees jij deze tekst waarschijnlijk op je telefoon die 8 miljard transistors bevat, maar hangen nog steeds dezelfde vliegtuigen in de lucht.
Vervoer is de afgelopen decennia globaal nauwelijks veranderd. Auto’s zijn zuiniger en comfortabeler, maar de basis blijft hetzelfde. En ook treinen zijn de afgelopen jaren weinig veranderd.
Elon Musk besloot daarom in 2012 om verder te kijken en bedacht het concept rond de Hyperloop. In het concept zweeft een capsule in een bijna-vacuüm door een buis met behulp van magneten. Daarbij kunnen grote afstanden afgelegd worden met snelheden van boven de 1000 kilometer per uur.
Eerste Europese Hyperloop-bedrijf
Eén van de universiteiten die zich hier vol op stortte was de TU Delft. Het team van de universiteit won Musk’s ‘Hyperloop Pod Competition’ en besloot toen een stap verder te gaan. Een deel van hen startte Hardt Global Mobility, een bedrijf dat zich vol op de Hyperloop focust. Begin dit jaar kregen ze al 300.000 euro kapitaal van de NS en afgelopen week werd bekend dat ze samen met bouwbedrijf BAM werken aan een testtraject voor de Hyperloop.
“We zijn het eerste Europese bedrijf dat bezig is met de ontwikkeling van de Hyperloop”, zegt Tim Houter, CEO van Hardt Global Mobility, op The Next Web Conference. Hij ziet voor veel potentie in het vervoersmiddel. “We wonen steeds verder van ons werk. Als je in Amsterdam werkt hoef je daar al lang niet meer te wonen.” Maar de reistijd die erbij hoort als je verder dan 100 kilometer van Amsterdam woont maakt het vrijwel onmogelijk om er dagelijks te gaan werken — zeker met de filedruk die Nederland kent. “Maar stel je voor dat iedere stad in Nederland binnen 30 minuten reistijd is. Dan maken die afstanden niet meer uit.”
Goedkoper, efficiënter en zonder uitstoot
Volgens Houter is de Hyperloop met 1200 km/u sneller dan het vliegtuig, goedkoper dan treinen en auto’s en is er bovendien geen uitstoot — de zonnepanelen bovenop de buis zorgen voor voldoende energie voor het hele systeem. “Daardoor is het efficiënter en goedkoper dan de huidige vormen van vervoer. In Parijs ben je met de Hyperloop vanuit Amsterdam binnen 33 minuten.” Met het vliegtuig doe je er bijna 2 uur over, en met de trein meer dan 3 uur.
Dat komt door de enorm hoge snelheid van de Hyperloop. Dat hij niet op tussenstations hoeft te stoppen scheelt ook veel tijd, omdat hij niet hoeft af te remmen en er niemand in of uit hoeft te stappen. “Bij de Hyperloop krijg je een soort afslagen als op de snelweg. Je stoort daarbij de rest van het verkeer in de buis niet.”
Die manier van reizen klinkt nu nog als toekomstmuziek, maar is dichterbij dan we denken, zegt Houter. “We willen binnen vier jaar een systeem tussen twee steden aanleggen. In 2021 moet er een buis actief zijn van tientallen kilometers.”
Als die buis er eenmaal ligt wordt er de komende jaren gekeken naar een Europees netwerken tussen alle grote steden, zodat we door het continent kunnen reizen zoals we nu per metro door een grote stad reizen. “Ons uiteindelijke doel is om een wereld te creëren waarbij afstanden niet meer uitmaken.”