Numrush

Hyundai investeert in Aziatische Uber-concurrent Grab

Hyundai investeert in taxidienst Grab, een Aziatische concurrent van Uber. Dat heeft de Zuid-Koreaanse autofabrikant vandaag bekendgemaakt, schrijft Reuters. Het is de eerste keer dat Hyundai direct in een taxidienst investeert. Om hoeveel geld het gaat, maakte het bedrijf niet bekend.

Grab is opgericht in 2012 en wordt gezien als de grootste Uber-concurrent in Zuidoost-Azië. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Singapore en is actief in zeven andere landen. Het gaat om Maleisië, Indonesië, de Filipijnen, Cambodja, Thailand, Myanmar en en Vietnam.

Een half jaar geleden kreeg het bedrijf een investering van 2 miljard dollar van het Chinese taxibedrijf Didi Chuxing en het Japanse telecombedrijf SoftBank. Didi Chuxing nam in 2016 de Chinese tak van Uber over. SoftBank heeft een belang van twintig procent in Uber.

Na de miljardeninvestering zei Grab al dat meer geld zou volgen, tot 500 miljoen dollar. Later werd bekend dat Toyota een onbekend bedrag in Grab heeft geïnvesteerd. Hyundai treedt nu dus in de voetsporen van de Japanse autofabrikant.

Elektrische auto

Grab gaat met Hyundai samenwerken aan ‘een dienst’ rondom zijn elektrische auto Ioniq, schrijft TechCrunch. Hoe die dienst er precies uit gaat zien, is onbekend. In oktober startte Hyundai in Amsterdam met een deelplatform met zijn elektrische Ioniq.

Grab heeft naar eigen zeggen ruim 2 miljoen chauffeurs in zijn netwerk. In oktober bereikte de dienst de mijlpaal van 1 miljard voltooide ritjes. Uber, opgericht in 2009, bereikte die grens in januari 2016.