IBM lanceert second screen app voor Wimbledon 2014 vol real time tennis statistieken

Alhoewel de hele wereld op dit moment in de ban is van het WK voetbal, kijken tennisliefhebbers al rijkhalzend uit naar Wimbledon, dat over een aantal weken weer begint. Net als ieder jaar is IBM weer technologiesponsor, en dat resulteert elk jaar weer in nieuwe technische hoogstandjes die ook voor de fans en thuiskijkers interessant zijn. Zo worden dit jaar onder meer een nieuwe iPhone en iPad app gelanceerd voor het toernooi.

Door gebruik te maken van big data en cloud technologieën wil IBM graag een zo relevant mogelijk dashboard voor tijdens een tenniswedstrijd aanbieden. Statistieken van individuele spelers, experts, waarnemers, actueel wedstrijdverloop en andere real time data wordt gebruikt om de toeschouwer een directe duiding van de wedstrijd te geven, maar ook om de speler en coach die op dat moment moeten presteren op weg te helpen.

image006

De zogenaamde IBM Slam Tracker werd dit jaar opnieuw geoptimaliseerd, en zet alle ‘key insights’ rondom een tenniswedstrijd op een rijtje, en benoemd precies hoe een speler moet spelen om de wedstrijd naar zijn hand te zetten. De SlamTracker die vorig jaar al geïntroduceerd werd, analyseert gegevens van de afgelopen 8 jaar aan Grand Slam toernooien om te ontdekken waar een speler zijn sterke en zwakke punten liggen tegen een bepaalde tegenstander.

In 2013 trok de live technologie van IBM tijdens het beroemde tennistoernooi meer 19 miljoen unieke bezoekers en 430 miljoen pageviews. Nieuw in de Wimbledon iPad en iPhone app dit jaar is onder meer een uitgebreidere social integratie waarbij kijkers onder andere trending nieuwsberichten kunnen volgen, spelers updates, social heatmaps rondom spelers, social media statistieken, influencers en een sentimentmeting. Al met al genoeg interessante data voor de liefhebber van analytics tools, sport en big data dus.

image007