IDC: ‘2018 zag sterke groei in wereldwijde wearables-markt’

wearables

De wereldwijde markt voor wearables groeide tijdens het vierde kwartaal van 2018 met 31,4 procent. Daarmee werd een recordaantal van 59,3 miljoen apparaten verkocht, aldus IDC. In heel 2018 groeide het aantal verkopen met 27,5 procent, met in totaal 172,2 miljoen verkochte apparaten.

De groei aan het einde van het jaar was vooral te danken aan de lancering van nieuwe wearables, evenals de release van nieuwe smartphones die gebundeld werden met wearables van grote merken. De groei van heel 2018 komt door apparaten die je in je oren draagt – zoals de AirPods van Apple. Die apparaten waren goed voor een kwart van de markt.

Ook de smartwatch zag een flinke groei in het laatste kwartaal van 2018. De markt groeide met 55,2 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2017, en was goed voor 34,3 procent van de volledige markt in die drie maanden. Fitness trackers en andere apparaten die je om je pols draagt, waren goed voor 30 procent van de markt.

In heel 2018 waren smartwatches goed voor 29,8 procent van de volledige markt. Het aantal verkopen groeide met 29,8 procent.

Apple

Apple is in 2018 opnieuw de beste verkoper op het gebied van wearables. In het vierde kwartaal van vorig jaar verscheepte het 16,2 miljoen apparaten, waarvan 10,4 miljoen er Apple Watches waren. In heel 2018 werden 46,2 miljoen apparaten verkocht, wat goed was voor een marktaandeel van 26,8 procent.

Xiaomi wist de tweede plek in de nemen, met een marktaandeel van 12,6 procent in het vierde kwartaal en een aandeel van 13,5 procent in het hele jaar. De Mi Band 3 bleek goed voor 30 procent van alle polsgedragen wearables in het vierde kwartaal van 2018. In het hele jaar verkocht dit bedrijf 23,3 miljoen apparaten.

Huawei staat op plek drie, en zag voor zijn smartphones een groei van 43 procent in het vierde kwartaal. Dit vertaalde zich naar een groei van maar liefst 248,5 procent in de complete wearables-markt in het vierde kwartaal. In totaal werden 5,7 apparaten verkocht in die drie maanden, en 11,3 miljoen in het gehele jaar.

Fitbit en Samsung

De top vijf van het vierde kwartaal wordt afgerond door Fitbit en Samsung. Fitbit stond voor het gehele jaar echter boven Huawei op de lijst, met 13,8 miljoen verkopen. In het vierde kwartaal wist het bedrijf ook weer wat te groeien met de nieuwe Charge 3.

Samsung verkocht in de laatste drie maanden van 2018 4 miljoen apparaten. In het gehele jaar waren dit er 10,7 miljoen, wat goed was voor een marktaandeel van 6,2 procent.