Logins via Facebook zijn een handige manier om je aan te melden voor bepaalde diensten zonder daarvoor een apart account te hoeven aanmaken met weer een ander wachtwoord. Volgens de meest recente data van de sociale login service Gigya, blijft Facebook de absolute marktleider met meer dan 51 procent van alle sociale logins in Noord-Amerika.
Google+ staat op de tweede plek met 31 procent in Noord-Amerika en blijft daarmee ver achter Facebook. Op de derde plaats staat Yahoo met vijftien procent. Yahoo verliest echter logins op elke verticale markt terwijl Facebook dominant is op zowel platformen als verticale markten.
Twitter blijkt maar een kleine speler te zijn in het geheel. Zowel op de computer als mobiel is Twitter verantwoordelijk voor een kleine vier procent van alle sociale logins via Gigya’s diensten. Het enige gebied waarop Google een aanzienlijk marktaandeel bezit is media, waar het bedrijf verantwoordelijk is voor 32 procent, maar zelfs hier is Facebook’s aandeel het afgelopen kwartaal met twee procent gestegen.
Op mobiele apparaten is Facebook’s voorsprong zelfs nog duidelijker. Hier is het bedrijf verantwoordelijk voor 62 procent van alle logins, gevolgd door Google met 26 procent en Twitter met zes procent. Yahoo volgt op afstand met vier procent. Hoewel de cijfers gebaseerd zijn op de Noord-Amerikaanse markt blijken ze in lijn te zijn met de wereldwijde statistieken van Gigya waar Facebook een voorsprong heeft met 53 procent, gevolgd door Google met 28 procent en Yahoo met dertien procent.
Buiten Noord-Amerika is Facebook een nog duidelijkere leider. In Europa staat Facebook bovenaan met 59 procent, daarna Google met 19 procent en vervolgens het Russische VKontakte met negen procent. In Zuid Amerika is Facebook de leider met tachtig procent marktaandeel, vergeleken met dertien procent van Google+. De cijfers in andere regio’s zijn vergelijkbaar met uitzondering van de Aziatische markt waar Google ver achterloopt op lokale diensten zoals QQ en Sina. Bekijk hier onder de infographic van Gigya (klik voor een grotere versie).