Dat het Duitse Bayern München afgelopen zaterdag de Champions League wist te winnen was je waarschijnlijk niet ontgaan. En dat het te danken was aan een doelpunt van Arjen Robben kun je ook haast niet gemist hebben. De finale van Europa’s meest prestigieuze (club)voetbaltoernooi domineerde het internet.
De Europese voetbalbond UEFA heeft een infographic gemaakt om inzichtelijk te maken hoe de finale over diverse platforms het onderwerp van de dag was. Want hoewel het die avond wel tot een online apotheose kwam, werd er al gedurende de dag druk gesproken over de match.
Zo werd de officiele hashtag #UCLFinal meer dan 150.000 keer gebruikt. Een bijzonder laag aantal, maar dat is vooral te danken omdat men online toch vooral de hashtags #dorbay of #borbay gebruikte om content mee te delen. In een tijdsbestek van slechts 4 uur rond en tijdens de wedstrijd werden er wel bijna 5 miljoen tweets geregistreerd die gerelateerd waren aan de finale, clubs of spelers.
Het laatste fluitsignaal zorgde voor een absolute piek: liefst 117.000 tweets per minuut werden er op dat moment gemeten. Op dat moment was “onze” Arjen Robben niet alleen matchwinnaar, hij was met meer dan 1 miljoen vermeldingen in tweets ook met voorsprong de meest populaire speler.
Hier onder de hele infographic, klik voor een groter formaat!