Hoewel men wellicht had verwacht dat ING wat gas zou terugnemen met het analyseren van klantgegevens na de storm van kritiek aan het begin van deze maand, blijkt het tegendeel waar. De bank gaat juist méér inzetten op het analyseren van klantgegevens, zo liet de ING in een persconferentie vanochtend weten.
Tijdens de persconferentie ging directeur Ralp Hamers dieper in op de plannen van ING om op een breder vlak de gegevens van hun klanten te analyseren. Het biedt volgens Hamers “grote commerciële mogelijkheden in zowel de particuliere als in zakelijke markten”. De bank stelt zelfs een heuse Chief Innovation Officer aan om de mogelijkheden te verkennen, zo meldt de Volkskrant.
Hamers legt de plannen van de bank uit onder het kopje ‘analyse van big data’, waarbij de voordelen voor de klant nadrukkelijk naar voren worden geschoven. Een sterke analyse moet helpen bij het bestrijden van internetfraude en het verbeteren van persoonlijke aanbiedingen voor klanten, zoals bijvoorbeeld leningen op maat.
In de bredere zin van de huidige ontwikkelingen zijn de uitspraken van Hamers natuurlijk niet gek, maar qua timing liggen de plannen natuurlijk niet helemaal lekker.
Begin deze maand kondigde de bank nog aan om betaalgegevens van klanten te gaan gebruiken voor commerciële doeleinden, waarbij bedrijven op basis van deze klantanalyses gericht zouden kunnen adverteren. ING moest pas op de plaats maken en beloofde de proef met commerciële partijen uit te stellen.
De bank schreef naar klanten: “De ING deelt uw klantgegevens niet met derden, laat staan dat wij die zouden verkopen. Voor ING heeft bescherming van de persoonsgegevens van onze klanten de hoogste prioriteit. Want wij realiseren ons dat uw privacy een groot goed is. Klanten kunnen er altijd op vertrouwen dat ING uitsluitend gebruikmaakt van hun persoonlijke gegevens binnen de grenzen van wet- en regelgeving.“