Waar Marjolijn in haar recente presentatie nog het voorbeeld gebruikte van Neerlands trots Locatienet, zorgt in de Verenigde Staten het bedrijf Inrix voor innovatie op grote schaal in het verkeer. Intussen verzamelt het bedrijf data van meer dan 100 miljoen automobilisten en is het in staat om accuraat het verkeer te voorspellen.
Het Amerikaanse Inrix wordt gezien als de grootste “disruptor” wanneer het gaat om de verkeersinformatie in de Verenigde Staten. Heel jong is het bedrijf overigens niet: het werd in 2004 opgericht onder de vleugels van Microsoft. Sindsdien haalde het bedrijf deal naar deal binnen, waarbij het verkeersinformatie verkocht aan bedrijven in ruil voor.. hun verkeersinformatie.
Dat legde het bedrijf een windeieren. In de laatste 8 jaar verzamelde Inrix zo’n 2.8 miljoen kilometer aan wegdek in 35 landen wereldwijd. Liefst 75% van de grote autofabrikanten maken gebruiken van Inrix-diensten voor hun ingebouwde navigatiesystemen. Daarnaast maakte het bedrijf slimme afspraken met overheden, telco’s en grote verkeersinformatie sites, waardoor het op tal van manieren verkeersinformatie kan verzamelen, analyseren en interpreteren.
Al die data stelde het bedrijf in staat om voor Thanksgiving en het traditioneel volgende Black Friday tamelijk accuraat de vertragingen op het wegdek te voorspellen:
Volgens de geruchten gaan Inrix in 2013 de beurs op, maar CEO Bryan Mistle is vooral bezig met het inzetten van al zijn krachten voor het goede doel. Volgens Mistle kan Inrix namelijk een cruciale rol spelen in het oplossen van het verkeersprobleem in de Verenigde Staten: “There’s few companies in the world having as big an impact on one of the world’s biggest problems as we are.”. Dat kan volgens Mistle al met een kleine vonk van verandering: “It’s a geometric graph, not a linear graph. If you have a 5% impact on traffic congestion you could almost solve traffic problems”.