Intel brengt tech naar de catwalk met haar wearables

Wie zegt dat tech niet ook ontzettend modieus kan zijn? Intel in ieder geval niet, want haar wearables gaan naar de catwalk. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Britse ontwerper Hussein Chalayan om slimme brillen en riemen te maken voor vijf modellen in de modeshow van Chalayan, schrijft Engadget.

De wearables van Intel bevatten de Curie-module voor wearables. De brillen hebben bovendien EEG-elektrodes op beide slapen, waarmee ze hersengolven kunnen registreren. Het deel dat op je neus zit heeft een hartslagsensor en een microfoon, waarmee je hartslag en ademhaling wordt gecontroleerd. De Curie-module combineert de informatie om stress te detecteren bij die modellen.

Al die data wordt naar een 3D-geprinte riem gestuurd via Bluetooth. Hier zit ook de Curie-module in, zodat de data goed ontvangen wordt. De Intel Compute Stick verwerkt en visualiseert de stress. Via een projector om je middel zie je een plaatje en animaties zie je het realtime stressniveau geprojecteerd worden op een muur voor de modellen.

Intel Catwalk

De modellen op de catwalk krijgen instructies over hoe ze de stress kunnen verlagen, door zes seconden door de neus in te ademen en vier seconden uit te ademen. Gaat dit goed en werkt iedere wearable zoals het moet, dan zie je de animaties op de muur veranderen. Wat het verdere doel van de wearables is, is niet helemaal duidelijk. Maar het idee is in ieder geval geinig. Intel hoopt wel dat meer makers van wearables de Curie-modules gaan gebruiken.

Niet voor de consument

Overigens zijn de brillen en de riemen misschien niet heel modieus, aangezien ze nogal groot zijn. Dat is logisch, want er zitten natuurlijk een hoop componenten in. Bovendien is het niet heel erg, want de wearables zullen waarschijnlijk nooit door ons gebruikt worden. De bedrijven hebben namelijk geen plannen naar buiten gebracht om ze beschikbaar te maken voor consumenten. Ze zijn speciaal gemaakt voor dit project.

Het is niet voor het eerst dat Intel zich mengt in de mode-industrie. In 2014 presenteerde het bedrijf de MICA tijdens de New York Fashion Week. Deze armband geeft je notificaties, bijvoorbeeld van sms’jes. Bijzonder is dat de MICA geen verbinding met een smartphone nodig heeft, want de armband heeft een eigen 3G-verbinding. Daar hangt helaas ook een vervelend prijskaartje aan: de MICA kost 760 euro.