Intel investeert groots in ‘Perceptual Computing’, lanceert 3D camera en innovatie fonds

Hoewel het officiële programma pas later vandaag zal starten, organiseerde Intel gisteren al een aantal aanvullende presentaties waarin het Amerikaanse bedrijf nog maar een hun speerpunten voor de komende periode aan de aanwezige pers wilde presenteren. Zo ook de enorme drive die Intel heeft om ‘Perceptual Computing’ groots onder de aandacht te brengen.

Anil Nanduri is bij de Perceptual Computing Group van Intel verantwoordelijk voor een aantal eindproducten en vraag zich hardop af wat de gemiddelde computergebruiker menigmaal verzucht: we hebben de laatste jaren zoveel extra besturingsmogelijkheden toegevoegd aan onze hard ware, maar waarom voelt het dan nog steeds zo tegennatuurlijk?

Nanduri’s divisie gebruikte bovenstaand filmje als motivatie in hun onderzoek en kwam al snel op een werkbare afkorting om hun nieuwe producten aan te toetsen, NIE: Naturual, Intuitive and Emerging. De gebruikte techniek moest daadwerkelijk een fikse stap voorwaarts zijn.

De laatste jaren hebben we bij Intel ons best gedaan om ‘zintuigen’ tot te voegen aan ‘het brein’ van de computer

Een van de uitkomsten werd begin deze maand al gepresenteerd tijdens het Aziatische event Computext: de Senz3D-camera. In samenwerking met Creative maakt Intel de hard- en software die mensen in staat stelt om via beweging, stem en gezichtsherkenning te interacteren met hun computer.

Tijdens de live demonstraties op het media event in San Francisco gisterenochtend bleek de aanwezige pers nog steeds onder de indruk.En toegegeven, hoewel bovenstaande Portal-demo het niet verklapt gaat Intel een behoorlijk stap verder dan de huidige sensors met soortgelijke dienstverleners doen.

Een vergelijk met de huidige generatie Kinect of Leap Motion is snel gemaakt, maar we vergeten even dat het hier een volledige, HD, 3D camera betreft, wat betkekent dat de bijbehorende software in staat is om niet alleen posities van handen of vingers te bepalen, maar deze zelfs in staat is om de posities en kromming van elke individuele vinger te bepalen.

Het grote verschil met bijvoorbeeld Microsoft’s Kinect zit hem ook in die details op korte afstand, al werd er door de aanwezige pers terecht opgemerkt dat de nieuwe versie van Kinect voor Xbox One ook daarvoor geschikt zou zijn. En hoewel de prijs van de Senz3D nog onbekend is, moet je je ook afvragen of hij de strijd aan kan met de goedkopere Leap?

Volgens Nanduri zit het verschil hem vooral in de holistische benadering die Intel heeft als het gaat om dit soort devices. De hardware fabrikant kijkt namelijk niet alleen naar beweging, maar past ook beeldherkenning en stemcontroles toe. Daarnaast kan de camera van Creatieve ook je hartslag en temperatuur uitlezen.

Op dit moment kunnen developers voor een speciale “Perceptual Computing Challenge” van Intel al een speciaal model van de camera bestellen. Voor consumenten komt Creative in het tweede deel van dit jaar de Senz3D-camera op de markt.

Naast het feit dat Nanduri tijdens zijn presentatie al een model liet zien dat kan worden ingebouwd in notebooks of smartphones, gaf ook nog eens aan dat Intel Capital, de investeringsmaatschappij die hoort bij het bedrijf, recente een nieuw investeringsfonds heeft opgezet rond ‘Perceptual Computing’ van liefst $100.000.000.

Het mag nog maar eens onderstrepen dat Intel een hele duidelijk focus heeft voor de komende jaren: Perceptual Computing moet naar de massa!

intel_creative_3d