De fysieke winkel is nog niet dood, maar kan wel een stuk beter worden dankzij slimme technologie als het aan Intel ligt. De chipfabrikant lanceert namelijk het Responsive Retail Platform, dat bestaat uit een set met onder meer sensoren en software die het gehele winkelproces nog eenvoudiger en prettiger moeten maken voor klanten en winkeliers. Dit schrijft het bedrijf op haar website.
De bedoeling is dat het platform het bijhouden van de inventaris een stuk makkelijker maakt. Daarnaast moet het systeem feedback geven over shopgewoontes en moet het helpen om de winkelervaring van klanten te personaliseren.
Hoe de uiteindelijke oplossing er precies uitziet, is nog niet helemaal duidelijk. Het bedrijf laat nu alleen voorbeelden zien van de soorten technologie die mogelijk zijn. Zo wordt de autonome robot Tally van Simbe Robotics gebruikt om het aantal producten in de schappen te monitoren en geeft ShopperMXTM HIVE een virtual-reality-voorbeeld van hoe de winkel er uit ziet.
Wel weten we dat Intel en zijn partners alles gaan aanbieden voor het platform. Winkels kunnen dus een complete dienst afnemen die ze makkelijk en snel in gebruik kunnen nemen.
100 miljoen dollar
Intel lijkt in ieder geval wel vertrouwen te hebben in het Responsive Retail Platform. Het gaat namelijk 100 miljoen dollar in de retailindustrie pompen gedurende de komende vijf jaar, om een start te maken met de implementatie van het platform.
De stap van Intel is niet vreemd. Het bedrijf maakte van oudsher chips voor computers, maar het heeft een groot deel van die markt verloren aan concurrenten. Tegenwoordig werkt het bedrijf actief aan sensoren en chips voor Internet of Things en kunstmatige intelligentie en creëert het samen met partners toepassingen. Dit is daar een goed voorbeeld van.