Interactieve visualisatie toont aankoopstrategie van tech-giganten als Apple en Google


Begint het jou ook  te duizelen wanneer grote technische bedrijven weer eens een miljoenendeal sluiten? Geregeld komt er nieuws voorbij over de aankopen en overnames van tech-giganten, denk aan Facebook’s overname van Whatsapp, of Google die recent de Nest overkocht. Erg veel zeggen deze cijfers ons niet, alleen dat het om heel veel geld gaat.

Simply Business heeft dit eens handig en op een interactieve manier voor ons in kaart gebracht. Aankopen van Apple, Amazon, Google, Yahoo! en Facebook over de afgelopen vijftien jaar zijn op een rijtje gezet en worden overzichtelijk en kleurrijk naast elkaar in beeld gebracht.

Niet alleen worden de kosten van aankopen duidelijk afgebeeld (hoe groter de cirkel des te duurder de aankoop), ook wordt er een helder onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten acquisities zoals hardware, software, advertising of ‘social’. Deze categorieën kunnen bovendien afzonderlijk worden geselecteerd en gevisualiseerd.

Door de visualisaties kunnen de vijf bedrijven en hun aankopen met één blik met elkaar worden vergeleken (en ja, Whatsapp was echt heel erg duur..). Daarnaast geeft het beeld inzicht in de aankoopstrategieën van de verschillende tech giganten, door in plaats van ‘bedragen’ naar ‘frequentie van aankopen’ te gaan.

3027052-inline-googlehungry