Analist Mary Meeker publiceert jaarlijks haar visie op de ontwikkelingen in de digitale wereld. Tijdens Code Conference presenteerde de investeerder van Kleiner Perkins haar meest recente bevindingen. Wij zetten de belangrijkste punten op een rijtje.
Groei internet- en smartphonegebruik
De groei van het aantal internetgebruikers neemt af, net als het aantal nieuwe smartphone-users. De internetpopulatie werd in 2013 nog 10 procent groter, tegenover 8 procent in 2014. Dat is vooral te danken aan India, want daar groeide het aantal internetgebruikers in 2014 met maar liefst 33 procent. De smartphone-markt is nog lang niet verzadigd, al nam ook daar de groei af: 27 procent in 2013 tegenover 23 procent in 2014.
Mobiel adverteren
Aangezien steeds meer mensen een smartphone gebruiken, wordt mobiel adverteren en shoppen steeds belangrijker. Sterker nog: de opbrengsten van desktop-advertenties groeien niet meer, terwijl de markt voor mobiele advertenties een behoorlijke groeispurt (+34 procent) doormaakte. Meeker verwacht dat advertenties die specifiek voor smartphones zijn ontwikkeld steeds populairder worden. Daarbij kun je denken aan Google’s Local Inventory-advertenties, waarbij je meteen kunt checken of het geadverteerde product bij jou in de buurt te koop is.
Mobiel shoppen
Je telt als sociaal medium niet meer mee zonder advertenties met koop-button, zodat je producten zonder hindernissen kunt kopen. Twitter introduceerde deze optie al in de herfst, recent gevolgd door YouTube en Facebook Messenger (vanavond gelanceerd voor gebruikers in New York). Het is het begin van een veel grotere ontwikkeling, want Meeker verwacht dat berichtenapps langzaam maar zeker gaan veranderen in alles omvattende hubs. Hierin kun je naast berichten versturen bijvoorbeeld ook shoppen en games spelen.
On-demand economy
Hoe makkelijk is het om je taxi of pizza te bestellen via een app, zonder dat je er ook maar enige moeite voor hoeft te doen? De on-demand economy gaat flink groeien, zo voorspelt Meeker. Diensten als Airbnb en Uber zullen dus nog veel groter worden dan ze al zijn. Nu zijn dat al min of meer gevestigde namen, maar gezien de snelle ontwikkelingen, zou het zomaar kunnen dat we hier volgend jaar een stel compleet nieuwe on-demand bedrijven bespreken. Dus: wie komt er met een briljant idee à la Uber of Thuisbezorgd?
Het volledige rapport is hier in te zien.