Gigi Wang is enorm gepassioneerd in wat ze doet: lesgeven en het begeleiden van studenten die met een goed idee rondlopen. Ze is onder andere mentor bij het ACE Venture Lab (Amsterdam Center for Entrepreneurship), een organisatie die zich inzet om startups die ontstaan vanuit een schooltraject te ondersteunen met advies en groeiprogramma’s. Daar doet ze precies waar ze goed in is: haar kennis over innovatie en startups combineren met haar liefde voor educatie. Toch ziet ze nog genoeg verbeterpunten waardoor de educatie beter aan zou kunnen sluiten op het bedrijfsleven.
Gigi WangZe is continu bezig als een bruggenbouwer tussen het bedrijfsleven en het onderwijs: met posities aan de VU, Stanford, MIT en Berkeley helpt ze studenten bij het bouwen van bedrijven.Ik sprak Gigi Wang enkele weken geleden op één van de WeWork-locaties in Amsterdam, op een informatieavond van een excursiereis naar de Bay Area. Wang is oprichter van VLAB, een non-profit-organisatie die zich inzet om ondernemerschap te stimuleren in de San Francisco Bay Area in de Verenigde Staten. In die organisatie werken universiteiten Stanford en MIT samen om het gat tussen het onderwijs en het bedrijfsleven te dichten. En daarmee geven ze studenten met een goed idee de kans en de hulpmiddelen die ze nodig hebben om het idee uit te werken tot een commercieel bedrijf. Vooral bij Europese universiteiten en hogescholen is dit gat groot: het feit dat in Europa studenten worden aangespoord om zoveel mogelijk papers te schrijven is zorgwekkend.
“Een groot probleem met de academische insteek is dat één van de KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) het aantal papers dat wordt geschreven is. In Nederland is er de uitdaging: studenten krijgen geld van de overheid om papers te schrijven en te laten publiceren. En als resultaat is het idee, onderzoek of project geen eigendom van studenten en kunnen ze het niet in commerciële zin gebruiken”, aldus Wan.
Gigi Wang over wat VLAB voor meerwaarde biedt voor startende ondernemers
De vraag die Wang hardop stelt is: hoe gaan we ervoor zorgen dat het systeem studenten juist uitnodigt om iets te bouwen bovenop het onderzoek dat zij doen aan de diverse universiteiten?
Waarom moeten onderwijsinstellingen veranderen?
De organisatie waar ze adviseur voor is, Future Enterprise, is precies bezig met dit vraagstuk. Want zo beredeneert de organisatie, als er geen bedrijven op het fundament van de onderzoeken worden gebouwd, dan zien we als Europa ook geen economisch gewin uit de investeringen in technologie en onderzoek.
Wang heeft wel een idee hoe het beter kan: het aanleren van essentiële bouwblokken van het creëren van business, is iets wat iedere student mee zou moeten krijgen op de universiteit. Dit gaat bijvoorbeeld een stuk beter op Stanford, daar krijgt iedere student de kans om stage te lopen bij grote vooruitstrevende bedrijven of kennen ze vrienden die daar werken. Ze weten wat stock-options zijn, hoe een bedrijf naar de beurs gaat en snappen hoe startups in elkaar steken.