Toen ze net op de markt kwamen, waren smartwatches een hype. Zeker de Apple Watch deed veel stof opwaaien, maar nu lijkt de populariteit af te nemen. Lenovo heeft bijvoorbeeld besloten geen nieuw Motorola-horloge uit te brengen voor de lancering van Android Wear 2.0, dat begin volgend jaar uitkomt. Dit schrijft The Verge. Is dit het einde van het smartwatch-tijdperk?
Lenovo Moto ziet “niet genoeg aantrekkingskracht in de markt om nu met een nieuwe smartwatch te komen”, stelt Shakil Barkat, hoofd van productontwikkeling bij Lenovo Moto. In de toekomst komen ze mogelijk wel weer terug, mocht de technologie voor horloges verbeteren. “We geloven dat de pols nog steeds veel waarde heeft en dat er een punt komt waarop ze meer waarde kunnen bieden aan klanten dan dat ze nu doen.” Maar voorlopig is dat dus niet het geval.
Ook van Pebble hoeven we niets nieuws te verwachten, aangezien het bedrijf is overgenomen door Fitbit. En Fitbit heeft laten weten dat ze geen nieuwe horloges uit gaan brengen. Van de huidige modellen worden de functionaliteiten en ondersteuning op den duur waarschijnlijk minder. Dat is dus ook direct weer een speler minder.
Verkoop daalt
Het is een trend die we mogelijk vaker gaan zien. In oktober werd al bekend dat de verkoop van smartwatches in een jaar tijd met ruim de helft gedaald is. De oorzaak van die enorme daling vinden we vrijwel volledig bij Apple, aangezien zij twee miljoen minder exemplaren verscheepten dan vorig jaar.
Maar de lagere verkoop is niet alleen een probleem. Volgens cijfers van Gartner is bijna een derde van de smartwatcheigenaren gestopt met het gebruik van het apparaat. Ze vinden de wearable niet nuttig, vonden het niet meer interessant of het apparaat ging kapot. Nu zegt dit niet direct dat dit het einde van de smartwatches is, maar de 29 procent die er mee stopt is hetzelfde aantal als in 2013. Daarbij moeten we nog eens bedenken dat slechts tien procent van de bijna tienduizend ondervraagde mensen maar een smartwatch hadden.
Fitnesstrackers hebben de overhand
Volgens cijfers van IDC blijkt nu zelfs dat fitnesstrackers veel meer verkocht worden dan smartwatches. Jitesh Ubraini, onderzoeksanalist bij IDC Mobile Device Trackers, heeft wel een verklaring. “Er werd eerder verwacht dat smartwatches groot zouden worden, maar wearables met basisfuncties zijn nu het grootst. Eenvoud is hierbij de grootste factor en dat zien we ook terug in de lijst met beste fabrikanten. Vier van de vijf bieden een simpel fitnessapparaat.”
Volgens Ramon Llamas, research manager bij IDC’s wearables-team, moeten we vooral kijken naar de smaak van mensen die veranderd. “Dat is de kans voor slimme wearables met meerdere functies en apps van derde partijen. Maar om daar gebruik van te maken hebben we meer intuïtieve interfaces nodig, naadloze ervaringen, op zichzelf staande verbindingen en apps die verder gaan dan gezondheid en fitness, maar zich bezig houden met persoonlijke en zakelijke productiviteit.”
Er gloort nog hoop aan de horizon
Toch is er nog wat hoop voor de smartwatch. Gartner voorspelt namelijk dat er dit jaar bijna 43 miljoen smartwatches verkocht worden, maar volgend jaar zouden dat er al 58,6 miljoen zijn. In 2020 zouden er 87,4 miljoen over de toonbank gaan. Als deze voorspelling klopt, dan wordt de smartwatch – tegen de huidige trend in – toch nog steeds populairder.
Angela McIntyre, analist bij Gartner, snapt wel hoe dat zit. “Fabrikanten willen functionaliteiten als draadloze verbindingen met de smartphone, alarmen of een verbinding met een persoonlijke assistent toe gaan voegen. Dat is een natuurlijke evolutie van de functies van een horloge, net zoals we dat bij meer electronica voor consumenten zien.”
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een smartwatch uiteindelijk een onderdeel wordt van een persoonlijke assistent in je huis, bijvoorbeeld Amazon Echo, stelt McIntyre. Ben je bijvoorbeeld in een andere kamer dan waar de Echo staat, dan geef je het spraakcommando via je horloge. “Een smartwatch kan gebruikt worden om informatie te krijgen of om je huis te besturen.”