Hartmut Esslinger is oprichter van designbureau frog en heeft het originele design van verschillende Apple producten ontworpen. In een interview met Co.Design zegt hij dat Apple haar designers niet genoeg macht geeft. Dit kan volgens hem de ondergang van het bekendste merk van de wereld betekenen.
Esslinger was in de tijd dat hij voor Apple werkte onder andere verantwoordelijk voor het design van de Snow White en de Next computer. Hij zegt dat Apple problemen heeft met innovatie doordat designers niet genoeg macht krijgen en dat de leiders van Apple de focus van innovatie naar marketing verplaatsen. Alle focus gaat naar de iPhone in plaats van naar nieuwe producten.
Deze focus op iPhones zorgt ervoor dat producten gekopieerd en slechts minimaal verbeterd worden. Esslinger zegt: “They’ve reached a level of saturation for a particular product. Even with superior design, you have to think the most advanced way to apply technology that will be fun and useful for people that also protects your profits.”
I think what Apple should do is not to rest on its laurels but invest radically into something. The iWatch would be incremental. That’s not really a big jump.
iWatches zijn volgens Esslinger geen grote vernieuwing. Smartwachtes doen namelijk bijna hetzelfde als smartphones en hebben grotendeels hetzelfde ontwerp. Maar wat zou dan vernieuwing moeten brengen? Volgens Esslinger ligt de toekomst in persoonlijke elektronica: slimme apparaatjes met mechanische functies. Dit soort dingen zijn nog niet uitgevonden.
Give Apple designers some credit; they try hard. They need more power. That’d be my suggestion.
John Ive, hoofd design bij Apple, heeft onlangs meer macht gekregen binnen het bedrijf. Nu hij zowel het productontwerp als het software design overziet, kan er misschien verandering komen in het bedrijf. Innovatie kan hierdoor weer hoger op de agenda komen te staan.
Esslinger gelooft dat de obsessie van Steve Jobs om producten geschikt te maken voor massa consumptie, gezorgd heeft voor een design dat een natuurlijke omgang met technologie realiseert. Deze drive, die nu mist, stuwde zowel het design als de innovatie. “One million computers is a different animal than 100,000 computers. And what does it mean in terms of logistics, materials, semantics, symbolism?”