Bijna de helft van de Nederlanders koopt de meeste van zijn kerstcadeau’s online. Dat blijkt uit onderzoek dat Mastercard heeft laten uitvoeren onder 1120 volwassen Nederlanders. Vier op de tien ondervraagden zegt wel eens te maken gehad met leveringsproblemen, die niet volledig zijn opgelost door de webwinkel. Maar blijkbaar houden zulke incidenten mensen dus niet tegen om online kerstinkopen te doen.
Het is overigens niet zo dat iedereen online shopt; we gaan ook nog gewoon de stad in om cadeaus te kopen in december. Eén op de vijf Nederlanders koopt helemaal geen cadeaus online, daarbij gaat het overigens vooral om ouderen. Van de ondervraagden van 60 jaar en ouder koopt tweederde al zijn of haar cadeaus in fysieke winkels.
De online shoppers hebben echter genoeg om over te klagen. Leveringsproblemen, het niet thuis zijn als de postbode langskomt, verzendkosten en mogelijke internetfraude zijn belangrijke nadelen die uit het onderzoek naar voren komen. Maar blijkbaar wegen die dus nog steeds niet op tegen het gemak van even naar Bol.com of Fonq surfen en snel wat cadeau’s bestellen.
Mastercard
Mastercard heeft het onderzoek onder meer laten doen om aan te geven dat een deel van deze problemen kan worden voorkomen door met je creditcard te betalen. “Het komt soms voor dat problemen ontstaan, omdat een gekocht artikel afwijkt van wat is besteld, nep blijkt of niet wordt geleverd. In dat geval kun je met een creditcardbetaling veelal terecht bij je uitgevende bank om het aankoopbedrag terug te vragen”, laat Arjan Bol, Country Manager van Mastercard Nederland weten.
Opvallend is dat mannen online veel vaker een creditcard gebruiken dan vrouwen. Eenderde van de mannen betaalt meer dan de helft van de online aankopen tijdens de feestdagen met een creditcard, bij vrouwen is dit slechts één op de vijf. Mastercard denkt dat het er iets mee te maken heeft dat veel mannen beter bekend met de aankoopverzekering die je krijgt als je je creditcard gebruikt, maar dit verband is niet aangetoond.