Gisteren bereikte Kickstarter de mijlpaal van een miljard donaties door in totaal 5,7 miljoen mensen. De website werd in 2009 opgericht als platform voor creatieve projecten, die variëren van films, games, muziek, kunst en design tot technologie. Kickstarter werd al snel een van de populairste en grootste crowdfunding platforms.
Dat Kickstarter nog steeds een enorme groei doormaakt blijkt uit het feit dat meer dan de helft van dat bedrag in de laatste twaalf maanden is gedoneerd. Het feit dat er een miljard dollar is gedoneerd betekent echter niet dat dat bedrag ook is uitgekeerd: het bedrag dat een project heeft verzameld wordt alleen uitgekeerd wanneer het financieringsdoel wordt bereikt.
$1 billion means that people care about new ideas and that sharing them with our friends, our families and the entire internet can lead to some amazing stuff.
De 5,7 miljoen mensen komen uit 224 verschillende landen uit alle continenten. De meeste donaties komen uit Amerika met 66,3 miljoen dollar, Groot Brittanië met 54,5 miljoen dollar en Canada met 44,9 miljoen dollar. Nederland staat op de negende plaats met zeven miljoen dollar; ook niet slecht voor zo’n klein landje.
Bovendien heeft 1,7 miljoen van de “backers” meer dan één project gesteund. Zestienduizend mensen daarvan hebben meer dan vijftig projecten gesteund. Op de website van Kickstarter is een interactieve visualisatie te vinden van deze mijlpaal.
De utopische belofte die crowdfunding met zich meedraagt lijkt hiermee bevestigd te worden: “everyone should have the opportunity to raise money. Now everyone does. People all over the world use our industry-leading platform to raise millions of dollars for all types of campaigns” (IndieGoGo). Dat betekent dat iedereen de kans krijgt geld op te halen om zijn of haar droomproject te realiseren. Iedereen heeft nu toegang tot het geld van de crowd en is niet meer afhankelijk van enkele investeerders.
Adviesbureau Douw & Koren komt in hun onderzoek “Crowdfunding in Nederland 2012” met een tweetal verklaringen voor de enorme groei: “de groei van crowdfunding is enerzijds te danken aan de afname van financiering door subsidieverstrekkers en banken. Anderzijds is het te danken aan de meerwaarde die crowdfunding biedt in de vorm van zichtbaarheid en betrokkenheid van een groot aantal financiers”.
Dankzij crowdfunding worden banken en subsidieverstrekkers dus gedeeltelijk overbodig gemaakt. Dit wordt ook wel beschreven als cut out the middle man; consumenten en producenten vinden elkaar rechtstreeks.
Grote succesvolle crowdfunding-projecten zoals de Pebble, de spelcomputer Ouya en dichterbij huis het groene energie project De Windcentrale, waarbij huishoudens energie ontvangen van hun eigen windmolens, bewijzen hoe succesvol dit soort acties kunnen zijn.