Advertenties beperken zich nu nog tot grote billboards, abri’s en jawel, het internet. Deze reclame is altijd op een virtuele of fysieke plek aanwezig. Het Britse bedrijf Lightvert komt met iets nieuws: een technologie die een advertentie alleen in jouw oog zichtbaar maakt: Echo.
Het bedrijf demonstreerde zijn technologie eerder deze maand in Londen. In de onderstaande video legt Lightvert uit hoe dat werkt. Een strip van nog geen 10 centimeter wordt aan een gebouw bevestigd. Onder of boven de strip stuurt een projector het licht in verticale lijnen direct naar je oog, waardoor een afbeelding zichtbaar wordt.
Hyper reality
De BBC vergelijkt de technologie van het bedrijf met de digitale advertenties die te zien zijn in de film Blade Runner. Het kan ook een voorbode zijn van het concept hyper reality van Keiichi Matsuda. In zijn korte film is een wereld te zien waar de stad volledig is ondergedompeld in digitale beelden.
De maker noemt de opkomst van augmented reality, wearables en het internet of things een “spannende, maar gevaarlijke weg”. Met zijn film laat hij direct het andere uiterste van de technologie van Lightvert zien. Geen advertentie die eenmalig om je aandacht vraagt, maar een continue stroom van media op je netvlies, die je niet eens zelf uit kunt schakelen.
Zo ver is Lightvert nog niet. Het bedrijf is nu vooral op zoek naar investeerders. Via Crowdcube hoopt het bedrijf nog deze maand omgerekend ongeveer 750.000 euro op te halen.