Lowlands experimenteert met NFC bandjes waarmee je op het festivalterrein je vrienden terug kunt vinden

Tijdens een driedaags muziekfestival zoals Lowlands heb je eigenlijk maar 3 grote problemen: De batterijduur van je mobiele telefoon, het terugvinden van je vrienden en het in de rij staan om muntjes te kopen, die je de weken erna nog in allerlei broekzakken terug vindt. Dat moet anno 2013 toch allemaal beter kunnen?

Eén manier waarop al die zorgen in de toekomst mogelijk opgelost worden is middels RFID of NFC. Ik was dan ook blij verrast afgelopen weekend op Lowlands bij elke tent opvallende oranje NFC palen te zien staan, die opriepen met je polsbandje ‘in te checken bij dat concert’. Wat tof, dacht ik gelijk. Zo zou je niet alleen stukken makkelijker je vrienden terug kunnen vinden, maar na afloop ook een prachtige persoonlijke uitdraai kunnen ontvangen met daarop alle optredens die je had meegemaakt. Linkjes erbij naar de liveregistraties op 3voor12, het hele album van de artiest op iTunes en Spotify, foto’s en tweets van je vrienden die ook bij het optreden waren.. Hoe mooi wil je het hebben?

Helaas bleken de palen dit jaar nog slechts een ‘promotiestunt’ van Nedap, een IT bedrijf uit de Achterhoek dat dringend op zoek is naar ‘jong, hoger opgeleid personeel’ en dat met deze actie op Lowlands trachtte te bereiken. In hun stand deelde Nedap op de eerste dag van het festival 3000 speciale polsbandjes uit voorzien van een NFC chip. Toen die binnen een paar uur al op waren, werd er nog snel een tweede lading van 3000 stuks aangerukt om in de vraag te kunnen voorzien. Tevergeefs, want ook de tweede batch bandjes was op de eerste dag al op.

Dat weerhield festivalgangers er overigens niet van om met hun ‘gewone’ festivalbandje te proberen om zichzelf te laten scannen bij de diverse scanpalen op het terrein. Nadat ik een half uurtje naast zo’n paal heb gestaan zag ik misschien wel honderden bezoekers een snelle polsbeweging langs het scanvlak van de paal halen. Tevergeefs, want de gewone Lowlands bandjes beschikken niet over chips, en doen dus helemaal niks. Maar de behoefte is blijkbaar maar al te groot.

Lowlands

Bij de stand van Nedap leggen ze uit dat na het RFID debacle op Rock Werchter de organisatie van Lowlands ‘geen enkele interesse had’ om chips in de polsbandjes te gaan stoppen. Tijdens Rock Werchter ontstond dit jaar grote ophef omdat alle festivalgangers verplicht werden zich te scannen en registreren en dat volgens veel bezoekers in grove mate hun privacy aantastte.

Goed, het scannen verplichten is natuurlijk een ander uiterste. Mij werd dit weekend vooral weer eens duidelijk dat mensen behoefte hebben aan slimme oplossingen die hun leven makkelijker maken. Ik had graag na afloop van het festival die persoonlijke mashup met al mijn muziekervaringen ontvangen, maar zover ging de actie van Nedap helaas dit jaar nog niet. Deelnemers ontvingen na afloop wel een mailtje met links naar Spotify.

Schermafbeelding 2013-08-22 om 11.43.56

Op de vraag of de organisatie van Lowlands nog geïnteresseerd was in de bezoekersdata die Nedap afgelopen weekend verzamelde werd driftig nee geschud. “De festivalorganisatie beschikt zelf over hele geavanceerde beveiligingsmethoden om bezoekersstromen in kaart te brengen en de drukte op het festivalterrein te monitoren. Aan die jarenlange kennis en ervaring heeft onze data op dit moment nog niet zoveel toe te voegen. We tracken nu weliswaar 8-9% van alle bezoekers, maar dat is nog geen representatieve steekproef. Zelf zijn we overigens ook niet van plan nog iets met de data te doen”, haast de medewerker van Nedap zich nog om toe te voegen. “We zijn hier alleen maar als een betalende sponsor van het festival, en om ons bedrijf te promoten”.

Het geeft goed weer in welke tijdgeest we op dit moment leven: Bedrijven zijn in het licht van Prism en NSA als de dood om betrapt te worden op innovaties die ‘de privacy’ aantasten, en enige zorgvuldigheid daarin valt uiteraard alleen maar te prijzen. Maar mensen verwachten hoe dan ook meer, getuige de vele honderden festivalgangers die ik afgelopen weekend hun lowlandsbandje zag scannen bij de Nedap palen.

De 6000 gebruikers van de échte NFC bandjes, konden bij de stand van Nedap overigens ook checken waar hun vrienden het laatst gespot waren. Het systeem was gekoppeld aan je Facebook profiel, en zodoende belandde elke check-in bij een tent automatisch op je Facebook timeline. Geen waterdichte oplossing om je vrienden terug te vinden, want de kans is natuurlijk groot dat ze na een half uurtje al niet meer op diezelfde plek zijn. Wel aardig was de live datafeed van check-ins per optreden in de Nedap stand, waarop te volgen was welke concerten het best bezocht waren. Op zondagmiddag hadden er bijna 60,000 check-ins plaats gevonden en waren met name de Opposites en Kendrick Lamar erg populair geweest.

Overigens experimenteerde de festivalorganisatie van Lowlands dit jaar zelf ook met nieuwe technologie, in de vorm van RFID betaalkaarten voor pers en medewerkers waarmee je op het terrein je drankje af kon rekenen. Als we die kennis nou volgend jaar aan de bandjes van Nedap en de livereports van 3voor12 koppelen, en iemand ondertussen ook nog even draadloze stroom uitvind, gaat die festivalexperience in 2014 helemaal goed komen.

Schermafbeelding 2013-08-22 om 11.44.33

Schermafbeelding 2013-08-22 om 11.45.06

Schermafbeelding 2013-08-22 om 11.47.32