Lyst, het online modeplatform waar je kleding kunt kopen, heeft augmented reality ingezet om zijn outfits te promoten. Op de London Fashion Week, die vrijdag begon, zette het bedrijf naakte modellen in als mannequin, die vervolgens met een tablet ‘aangekleed’ konden worden.
De werkwijze van de technologie is vergelijkbaar met de Lenzen van Snapchat. In het geval van Lyst herkent de camera het model en kan daar een kledinglaag overheen leggen. Op het scherm van de tablets is vervolgens te zien hoe het model de kleding ‘draagt’.
Het gaat natuurlijk om een marketingstunt, maar deze technologie kan in de toekomst wel serieus ingezet worden om kleding te winkelen. Net zoals je augmented reality kunt gebruiken om te zien hoe een nieuwe bank of keuken eruit zou zien, zou de technologie ook gebruikt kunnen worden om verschillende outfits te proberen en vervolgens direct aan te schaffen.
In plaats van een tablet zul je in plaats daarvan gebruik gaan maken van een bril, zoals de HoloLens van Microsoft of een variant die mogelijk zelf door Snapchat wordt ontwikkeld.
LIVE on #Periscope: And we're LIVE – and dressing the #humannequins (including @SpencerMatthews) in the most popula… https://t.co/BztnwUYCaH
— Lyst (@lyst) September 16, 2016