Maakt de iPhone X de wereld een betere plek?

Johan Voets

Van september tot december worden we overstelpt met nieuwe gadgets. Maar worden we er echt beter van?

Wie dit najaar een beetje bij wil blijven, legt de komende weken zonder moeite meer dan 1000 euro neer voor een nieuwe smartphone. De zogenaamde topmodellen van de bekendste telefoonmerken zoals Apple en Samsung zijn duurder en uitgebreider dan ooit. Maar je krijgt er dan wel de allerbeste selfiecamera ooit of een pratende poep-emoji voor terug. Moeten we dat willen?

Hardware Herfst

Johan VoetsJohan VoetsJohan Voets is oprichter van Numrush. Wekelijks licht hij het opvallendste nieuws uit in zijn column. Deze week: de ontplofte selfie-cultuurDit najaar staat zoals ieder jaar weer bol van de nieuwste aankondigingen op het gebied van consumentenelektronica. Van smartphones tot slimme koelkasten, de opvouwbare TV van de toekomst tot de olijke robot die eenzame senioren gezelschap moet houden: tussen september en december worden we wederom overstelpt met nieuwe hardware en dat natuurlijk allemaal met de naderende feestdagen in het commerciële vooruitzicht.

Vaste aftrap van de hardware herfst vindt voor ons Europeanen plaatst in Berlijn, tijdens de Internationale Funkausstellung (IFA). De IFA is de grootste tech beurs van ons continent en heeft alleen de CES in Las Vegas naast zich de dulden qua formaat. En net als de voorgaande jaren zaten we met Numrush boven op het nieuws vanaf die beursvloer, en mocht ik naar Berlijn afreizen om dat met eigen ogen te aanschouwen.

Beste selfie

Terwijl ik over de beursvloer wandelende, waren er genoeg momenten dat mijn mond begon te wateren van de pracht en praal, maar zijn er nog zo goed momenten geweest dat ik hoofdschuddend doorliep en me afvroeg: “Waarom?!”. Een sensatie die, uit eigen ervaring gesproken, inherent is aan het bezoeken van een electronica beurs. Al sinds mensenheugenis, als je de beelden van IFA uit 1971 mag geloven.

Toch zette de lancering van de Motorola X4, het nieuwe vlaggenschip van Lenovo, me op andere wijze aan het denken. Prachtige telefoon, niets op af te dingen. Maar opvallend detail: de 16 megapixel selfie camera aan de voorkant van het toestel is nu van betere kwaliteit dan de standaard 12 megapixel camera aan de achterzijde van het toestel. Oh, en de telefoon heeft ook aan de voorkant een flits. Alles voor de beste selfie, uiteraard.

“Wat goed ingespeeld op de markt”, hoorde ik journalisten naast me zeggen. En daarmee hebben ze volledig gelijk, maar het stemde me ook direct zo verdrietig over wat het zegt over ons, als maatschappij. Is het nemen van een goede selfie echt belangrijker geworden dan het maken van mooie foto’s van de wereld om ons heen? Zijn we dan echt zo narcistisch geworden?

Apple

Overduidelijk volgde Apple deze week dezelfde trend en dat werd direct duidelijk bij de opening van het event. Het contrast kon niet groter zijn: een oude stemopname van Steve Jobs die ons vertelt wat Apple nou precies Apple maakt. Het maken van producten met veel liefde en aandacht, de kans om daarmee iets over te brengen op de mensheid. Dat “Apple Apple blijft, als wij wij blijven”.

Direct daarna nam Tim Cook het over, met een gedrevenheid en passie in zijn stem waarbij zelfs die Brit uit de Headspace app verbleekt, om de nieuwste innovaties uit de koker van Apple te presenteren. Een derde generatie Apple Watch (nagenoeg zelfde design, sim kaartje, mooie rooie knop), de iPhone 8 (zelfde idee als de iPhone 7 en de iPhone 6 daarvoor) en de speciale jubilieumeditie van de iPhone, de iPhone X.

Poep-emoji

Maar opvallender was het nieuws tussen al dit hardware-geweld in: Apple heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in kennis en technologie op het gebied van augmented reality, gezichtsherkenning en machine learning. Technologie die onze wereld op verschillende manieren kan en zal gaan beïnvloeden.

Toch kiest ’s-werelds grootste merk en tevens rijkste bedrijf er voor om de technologie in te zetten voor een functie om je selfies beter uit te lichten en de mogelijkheid om je gezicht op een emoji te laten plakken. Eindelijk kun je je zwager te woord staan als pratende poep-emoji!

Stilstaande markt

Qua product design staat de markt voor smartphones al jaren behoorlijk stil. Losse experimenten met 3D-camera’s of modulaire onderdelen daargelaten, een echte revolutie ontbreekt en dat terwijl de markt die zo ontzettend goed kan gebruiken.

Ondertussen stijgen de prijzen langzaam aan tegen of zelfs boven de 1000 euro uit, bedragen die je niet zomaar aftikt als gemiddelde consument. Tel daarbij de aangepaste kredietregeling rond het aanschaffen van telefoons bij je abonnement bij op en ik ben oprecht benieuwd hoe de smartphone markt de hypotheekmarkt zou kunnen beïnvloeden.

Selfie-cultuur

Nog even terug naar onze selfie-cultuur en het constant staren naar onze smartphones. Bepaald geen nieuw fenomeen, maar dankzij een jongere doelgroep, de populariteit van vlogs en de ‘Stories’ binnen Instagram en Snapchat wel een ontploft fenomeen.

Je kunt me de foto’s uit de vorige eeuw, van mensen met kranten voor hun snufferd in de trein, bus of bij de bushalte, eindeloos laten zien. En ik zal toegeven: we zijn als mensen altijd gulzig geweest in het consumeren van media.

De krant is een keer uit, het internet is nooit op Maar de krant was een keer uit. Het internet is nooit op, ook niet als je echt je best doet omdat de stofjes in je hersenen het fijn vinden om te blijven consumeren. Daarnaast keek je in die krant niet mee in de levens van je buurman, je klasgenoten en de dagelijkse beslommeringen van een 9-jarig jongetje wat goed kan koken én leuk kan voetballen. Ik vraag me bij tijd en wijle af of we er als mens echt beter van worden dat überhaupt te kunnen.

De belofte van social media was aan het begin van deze eeuw zo mooi: meer contact tussen mensen wereldwijd, minder zenden en meer communiceren en om succes te behalen zouden merken online veel meer moeten vermenselijken.

Anno 2017 zijn er zeker een aantal dingen verbeterd. Maar is Twitter een echokamer geworden, veranderen Facebook-profielen langzaam aan in Tumblr-pagina’s en om succes te behalen zijn mensen vermerkt en merken niet vermenst. Misschien is het tijd om dat construct nog eens onder de loep te nemen, in ons mediagebruik en wat we van innovatie mogen verwachten.

Om met Steve Jobs te spreken: “We need to be true to who we are. And remember what’s really important to us. That’s what’s going to keep us, us.”