Manchester United heeft 659 miljoen supporters, maar de overgrote meerderheid zal nooit voet zetten in Old Trafford, het iconische stadion van de club. Man Utd wil deze mensen meer bij de club betrekken door meer te investeren in zijn digitale identiteit.
De club van Louis van Gaal ging onlangs een samenwerking aan met HCL Technologies, de partij die moet gaan zorgen voor een hechtere band tussen club en supporter. Manchester United is natuurlijk actief op sociale media en heeft in totaal zo’n 100 miljoen digitale fans. Krishnan Chatterjee laat namen HCL weten dat het de bedoeling is om meer apps te lanceren, terwijl er ook de nodige andere plannen op stapel staan.
“Hoeveel apps we gaan maken? Dat kunnen er vijf zijn, maar ook honderd. Dat weten we nog niet”, stelt hij tegenover de BBC. We moeten daarbij denken aan apps met statistieken van spelers en wedstrijden, maar ook applicaties waarin fans hun ideale opstelling kunnen samenstellen. Interessanter is het feit dat HCL alle spelersdata vrij wil geven, zodat je via wearables kunt vergelijken of je fitter bent dan Wayne Rooney en Daley Blind, terwijl je ook kunt zien of je sneller ben dan je favoriete spelers.
Overigens is de drijfveer van United heel helder. Het is namelijk de bedoeling dat de band tussen club en supporter versterkt wordt, zodat de fans uiteindelijk sneller bereid zijn om ‘actief’ met de club bezig te zijn. In andere woorden: bereid zijn om geld uit te geven aan merchandise van de club. Dan kan Van Gaal namelijk beschikken over een beter gevulde portemonnee, zodat hij zijn slag kan slaan op de transfermarkt.