Het moge duidelijk zijn dat de markt van wearables flink groeiende is. De laatste tijd zien we dat steeds meer fabrikanten ervoor kiezen om een eigen wearable op de markt te brengen. Uit prognoses van onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC) blijkt dat de markt van wearables dit jaar met 133,4 procent zal stijgen.
Het onderzoeksbureau stelt dat de komst van nieuwe aanbieders, nieuwe devices en een positievere houding van consumenten ten opzichte van wearables ervoor gaat zorgen dat er dit jaar 133,4 procent meer devices zullen worden verscheept. Werden er in 2014 nog 19.6 miljoen wearables verscheept, in 2015 zal het aantal verscheepte wearables, volgens de prognoses van IDC, uitkomen op maar liefst 45,7 miljoen stuks.
Wearables die om de pols gedragen worden, zoals smartwatches en de fitness tracker van Fitbit, zullen ook dit jaar weer het meest populair zijn. Volgens het onderzoeksbureau eisen deze wearables in 2015 een kleine negentig procent van de gehele markt op. Niet geheel onlogisch, aangezien verreweg de meeste wearables om de pols gedragen dienen te worden. De consument lijkt nog niet toe te zijn aan smart glasses, smart clothing en earables. Deze categorieën zullen slechts verantwoordelijk zijn voor een kleine drie procent van de markt.
Smart wearables
De explosieve groei van 133,4 procent heeft volgens het onderzoeksbureau vooral te maken met de opkomst van ‘smart wearables’ zoals de Moto360 en de aanstaande Apple Watch. Deze wearables bieden ondersteuning aan apps van derde partijen, waardoor consumenten de smartwatch voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken. IDC gaat er vanuit dat er dit jaar 25,7 miljoen ‘smart wearables’ verscheept worden.
Ramon Llamas, Research Manager bij IDC, laat weten dat de Apple Watch een grote rol speelt bij de explosieve groei:
Smart wearables zullen een grote stap voorwaarts maken door de komst van de Apple Watch. Het bedrijf zorgt er met zijn smartwatch voor dat wearables meer in de belangstelling komen te staan. Veel kleine aanbieders staan te popelen om mee te liften op deze vernieuwde bekendheid.
Llamas geeft daarnaast aan dat de standaard wearables, zoals fitness trackers, niet van de markt zullen verdwijnen. “De markt voor dergelijke trackers groeit nog steeds vanwege het gemak dat deze wearables bieden”, zo stelt Llamas.
Dat de groei voorlopig blijft doorzetten blijkt uit de cijfers voor 2019 van IDC. De voorspellingen van het onderzoeksbureau wijzen uit dat er in 2019 ruim 126 miljoen wearables verscheept zullen worden. Ook over vier jaar zullen de polsbandjes de dienst blijven uitmaken met een marktaandeel van ruim tachtig procent.