Met enige regelmaat sta ik voor een groep mensen om te praten over media-innovatie. Ik vertel over dezelfde dingen als waar ik in deze column regelmatig over schrijf. Dat je als mediatitel strijdt om de schaarse tijd van je gebruiker, dat je een band moet opbouwen met je publiek, over het feit dat de slimme speakers eraan komen, over nieuwsbrieven, over podcasts en zo kan ik nog wel even doorgaan. Door mijn verhaal verweven zitten allerlei adviezen over wat media in mijn ogen zouden kunnen of moeten doen.
Tijdens of na mijn verhaal krijg ik altijd een vraag in dezelfde trant: “We doen al zoveel, we kunnen er niet nog meer bijhebben, hoe kunnen we dan nog een nieuwsbrief beginnen over een bepaald onderwerp?” of “Ik probeer mijn hoofdredacteur al maanden te overtuigen dat we een podcast moeten beginnen, maar hij zegt dat er geen geld is.”
Wat me daarbij opvalt als ik doorvraag, is dat media steeds beter zijn geworden in het in de gaten houden van mediatrends. In het op tijd zien van nieuwe platformen of vormen die opkomen en bepalen dat ze er iets mee moeten. Ze zijn alleen niet zo goed in bepalen wat ze vervolgens niet doen. Om focus aan te brengen. Je kunt simpelweg niet alles doen en juist door scherpe keuzes te maken, versterk je datgene wat je aan het doen bent.
Stoppen
Je moet kritisch bekijken of al die dingen die je doet nog steeds bijdragen aan je missie. Deel deze quoteDaarbij gaat het uiteindelijk om twee dingen: als eerste het bepalen waar je mee gaat stoppen. Kritisch bekijken of al die dingen die je doet (nog steeds) bijdragen aan je missie. Als je denkt dat iets wat je nog niet doet meer bijdraagt aan je missie, dan iets dat je al wel doet, is de veiligste keuze om desondanks gewoon te blijven doen wat je al doet. Op de korte termijn waarschijnlijk nog de beste keuze ook, maar op de lange termijn niet.
Het perfecte voorbeeld daarvan uit de recente geschiedenis komt van Apple: dat bedrijf wist ook dat het introduceren van de iPhone op termijn het einde van de iPod zou betekenen, op dat moment zijn belangrijkste product. Had het bedrijf de iPhone niet geïntroduceerd, dan was de iPod waarschijnlijk langer succesvol geweest. Echter: anno 2018 was de iPod waarschijnlijk nog steeds verdwenen ten koste van andere technologie en was Apple nooit zo groot geweest als dat het is geworden dankzij de iPhone.