Het grote probleem van elektrische auto’s is dat je tussendoor de accu moet opladen en dat kost tijd. Dat terwijl je met een benzineauto in een minuut je tank volgooit en weer honderden kilometers kunt rijden. Dit probleem wordt bij elektrische auto’s op meerdere manieren opgelost: snelladers, accu’s met meer capaciteit en efficiëntere auto’s. En vooral op dat laatste vlak blijkt veel winst te behalen, toont een team van de Technische Universiteit van München aan. Zij bouwden de meest efficiënte elektrische auto ooit en komen daarmee in het Guinness Book of Worlds Records terecht.
Toegegeven: het is niet echt een prettige gezinsauto die ze hebben gebouwd. Hij is klein, langwerpig en laag en biedt enkel plaats aan één persoon: de bestuurder. Die moet liggend op zijn rug plaatsnemen in de auto van het TUfast Eco Team.
Het team doet al jaren mee aan de Shell Eco-marathon, een wedstrijd voor energiezuinige elektrische auto’s. In 2014 deden ze mee met de TUfast eLi14 en die was al ongelofelijk energiezuinig. Ze hebben echter de nodige aanpassingen gedaan waardoor hij nu met 1 KWh aan energie 1232 km kan afleggen. Ter vergelijking: een Tesla Model S rijdt ongeveer 7 km met 1 KWh. Als je het energiegebruik omrekent naar die van een benzineauto, dan rijdt de creatie 10.956 km op 1 liter benzine!
Uiteraard is deze efficiëntie niet te halen met normale auto’s. Tenzij je graag liggend en zonder passagiers of bagageruimte op pad zou willen. In het verleden is echter gebleken dat dit soort universiteitsprojecten weer nieuwe inzichten opleveren die gebruikt kunnen worden in de industrie.