Niet alleen smartphonemakers hebben het moeilijk door concurrenten uit China, die met goedkope modellen op de markt komen. Ook een bedrijf als Fitbit kan daar flink last van hebben. Op dit moment is het Chinese Xiaomi al de nummer 2 wearablefabrikant ter wereld dankzij hun goedkope fitnesstrackers. En ook Meizu doet een poging met de Meizu Band
Dit is een fitnesstracker met een touchscreen en een hartslagmeter, die je om je pols draagt. Hij kost omgerekend 30 euro, maar ziet er desondanks zeker niet goedkoop uit. Het is een gewone simpele, functionele fitnesstracker.
De Meizu Band werkt overdag als fitnesstracker, ’s nachts als slaaptracker en kan ook worden ingezet om specifieke sporten te tracken. Verder krijg je notificatiemeldingen van je telefoon op het kleine schermpje te zien. Hij is spatwaterdicht en de accu gaat een week mee. Voor het verzamelen van je data heeft Meizu een eigen fitness-app ontwikkeld.
Het slechte nieuws (of voor bedrijven als Fitbit juist het goede nieuws) is dat Meizu zich momenteel nog richt op de Chinese markt. Maar net als veel andere fabrikanten is de kans groot dat het bedrijf met zijn fitnesstracker ook de stap maakt naar Europa.