Microsoft ViralSearch brengt trending topics op Twitter in kaart voor ze trending zijn

De hype, de viral, de “meme”. Sh** My Dad Says, planking, Gangnam Style. Oh en de Harlem Shake. Je hebt ze – ergens op het hoogtepunt van hun faam – vast meegekregen. De manier waarop iets zo snel groeit lijkt een ongrijpbaar iets, al denken ze bij Microsoft nu het geheime algoritme te hebben gevonden.

Later deze week zal Microsoft namelijk de resultaten delen van hun meest recente onderzoeksproject: ViralSearch. Tijdens het onderzoek keek Microsoft naar miljarden data punten op Twitter en deelde deze op in nieuws, video’s en foto’s om te bekijken hoe men de content deelde en hoe iets viraal geraakte.

ViralSearch toont deze uitkomsten in een interactieve timeline, waardoor het makkelijk te zien is wanneer een bepaald item op het hoogtepunt van populariteit is of daar naar toe op weg lijkt te zijn. Met de tool kun je zoeken op zinnen, verhalen of zelfs Twitter gebruikers om in te zien hoe het individu verantwoordelijk kan zijn voor het virale effect.

Er zijn nog geen plannen om ViralSearch een volledig commercieel product te maken, men wil bij Microsoft eerst de tool gebruiken voor interne doeleinden. Ik kan me echter goed voorstellen dat er op brede schaal behoefte is aan een slimme tool als dit.

Check voor meer info de speciale pagina voor ViralSearch bij Microsoft.