De bekendmaking van een nieuwe mijlpaal voor Spotify begon met een simpele tweet van oprichter Daniel Ek. “40 is het nieuwe 30. Miljoen”, schreef hij gisteren op Twitter. Niet veel later werden de vermoedens tegenover 9to5Mac bevestigd: Spotify heeft nu 40 miljoen betalende gebruikers.
De mijlpaal wordt slechts een half jaar na de vorige bereikt, toen bekend werd dat ze dertig miljoen abonnees hadden. Opvallend, want het aantal betalende gebruikers groeit dus steeds sneller. Er kwamen namelijk niet eerder zo snel tien miljoen gebruikers bij.
Onderdeel van dat succes is waarschijnlijk de nieuwe opzet van Spotify Family. Voor vijftien euro per maand kunnen zes gebruikers Premium gebruiken. Eerder waren dat er twee.
40 is the new 30.
Million. 😄— Daniel Ek (@eldsjal) September 14, 2016
Spotify vs. Apple
Spotify en Apple zijn al even verwikkeld in een concurrentiestrijd. Apple Music werd vorig jaar geïntroduceerd en tijdens het iPhone 7-evenement werd bekend gemaakt dat ze 17 miljoen abonnees hebben. Dat is 4 miljoen meer dan ze in april hadden. Maar dat maakt ook direct duidelijk dat de concurrentie veel harder groeit, aangezien zij hun mijlpaal van 30 miljoen betalende gebruikers op 21 maart hadden.
Overigens gaf Spotify in juni aan dat ze 100 miljoen gebruikers hadden, inclusief de gratis luisteraars. Of dat aantal ook gestegen is, is niet duidelijk.