‘Toezichthouder Verenigde Staten onderzoekt misleidende kortingen op Amazon’

De Federal Trade Commission (FTC), de Amerikaanse toezichthouder voor consumenten, onderzoekt misleidende kortingen op Amazon. Dat meldt Reuters op basis van een anonieme ingewijde. Het onderzoek is onderdeel van de beoordelingsprocedure die de FTC uitvoert rondom de overname van Whole Foods.

De lobbygroep Consumer Watchdog beweert dat Amazon op zijn website misleidende kortingen aanbiedt. De organisatie onderzocht duizend producten van het internetwarenhuis (pdf). Bij bijna de helft daarvan laat Amazon ook een ‘oude’ prijs van het product zien, bijvoorbeeld met een streep erdoor. Het kan gaan om een oude verkoopprijs, maar de prijs kan ook afkomstig zijn van een leverancier.

In 61 procent van de gevallen was deze ‘oude’ prijs hoger dan wat het product de afgelopen 90 dagen kostte. Daardoor lijkt het alsof klanten een hogere korting krijgen dan daadwerkelijk het geval is. In 38 procent van de gevallen heeft Amazon het product zelfs nooit voor de ‘oude’ prijs aangeboden. Misleiding, vindt Consumer Watchdog.

Op basis van dit onderzoek heeft de FTC besloten de situatie te bekijken, schrijft Reuters. Of de beschuldiging al heeft geleid tot een formeel onderzoek, is niet bekend. De toezichthouder weigerde tegenover het persbureau een reactie te geven. Amazon noemde de conclusie van de consumentenorganisatie onjuist.

Canada

In januari legde het Canadese Competition Bureau aan Amazon al een boete van 1 miljard Canadese dollar op. De Canadese toezichthouder concludeerde dat consumenten met deze ‘oude’ prijzen misleid worden. Amazon verzuimde te controleren dat de prijzen die leveranciers doorgaven accuraat waren.