Studenten van MIT krijgen een geheel nieuwe optie om auto’s te delen op de campus. De school werkt namelijk samen met Ford om studenten over de campus en door de stad te vervoeren met elektrische, slimme busjes. Maar dit project is niet alleen bedoeld voor luie studenten, maar ook om onderzoek te doen naar de patronen van voetgangers.
Ford en MIT hopen op deze manier de service en toekomstige generaties van autonome auto’s te verbeteren. Het project lanceert pas in september. Vanaf dan kunnen studenten ritten krijgen in elektrische voertuigen die klein genoeg zijn om over de stoep te rijden, zonder de rest van de voetgangers aan de kant te duwen.
Voor het project is al vijf maanden onderzoek gedaan naar hoe voetgangers over de campus wandelen, door voertuigen te gebruiken met LiDAR-sensoren, die vergelijkbaar zijn met die in de meeste autonome auto’s. De data werd gecombineerd met informatie als roosters van lessen, weersverwachtingen en de “dynamische gewoonten van studenten en professors tijdens verschillende semesters”. Op deze manier is het team in staat om te voorspellen welke route de voertuigen gedurende de dag kunnen gebruiken en waar ze moeten staan.
Overigens is het onderzoek niet alleen bedoeld voor de voertuigen bij MIT. Ford hoopt volgens TechCrunch ook het systeem dat voetgangers detecteert in autonome voertuigen te verbeteren. Als de LiDAR-sensoren beter presteren, hebben zelfrijdende auto’s straks minder camera’s nodig. Dit kan de kosten drukken en de veiligheid vergroten.
Uiteindelijk is het het doel om de voertuigen op de campus die door mensen bestuurd worden volledig te vervangen door autonome varianten.