Elon Musk denkt dat het nog maar een jaar of twee duurt voordat zelfrijdende auto’s volledig autonoom kunnen rijden. Dan kan je met een gerust hart slapen terwijl de auto je naar de plaats van bestemming brengt.
Wim KopingaWim Kopinga (29) is freelance journalist en gespecialiseerd in de toekomst van vervoer, ruimtevaart en media. Dat zei de topman van Tesla en SpaceX afgelopen vrijdag op de TED conferentie in Vancouver, waar hij ook meer over de toekomst van de zelfrijdende auto en kolonisatie van Mars vertelde. Eerder schreven we al dat over zijn plannen met The Boring Company, het bedrijf waarmee hij ondergrondse wegen aan wil leggen zodat we minder in de file zullen staan.
Meer wegen voor meer auto’s
Dat plan klonk in eerste instantie niet erg logisch, omdat Musk bij Tesla bezig is met een zelfrijdende elektrische auto. Doordat zelfrijdende auto’s op elkaar kunnen anticiperen zou het fileprobleem voor een groot deel al verholpen moeten worden, maar Musk waarschuwt dat er door de komst van die technologie véél meer auto’s op de weg komen.
Autorijden wordt door nieuwe technologie bovendien steeds goedkoper, waardoor het binnen een aantal jaar minder zal kosten om een zelfrijdende auto te bestellen dan met de bus te gaan.
Geen vliegende auto voor Musk
Larry Page en Uber) zegt Musk dat dit niet praktisch is.
Met The Boring Company legt hij daarom tunnels aan, zodat er op allemaal verschillende niveaus onder de grond wegen aangelegd kunnen worden. Gevraagd naar de reden waarom hij ondergronds gaat, en niet in een vliegende auto investeert (zoals bijvoorbeeld Google-oprichter“De uitdaging bij vliegende auto’s is dat ze vrij luidruchtig zijn en de windkracht die gegenereerd wordt relatief hoog is.” Ook voelt het volgens Musk niet erg prettig als er allemaal vliegende auto’s over je heen vliegen. “Dat is niet een angstverminderende situatie”, grapte hij.
Zelfrijdende auto komt dichterbij
Iets dat de veiligheid wél zou moeten verhogen is de Autopilot van Tesla. De autofabrikant ligt nog steeds op schema om eind dit jaar — in november of december — van Los Angeles naar New York te rijden zonder dat er een bestuurder iets hoeft te doen. Musk benadrukt daarbij dat de auto niet specifiek ingesteld is op die route, maar dat Tesla aan het eind van dit jaar op iedere snelweg een lange afstand af kan leggen zonder dat de bestuurder daarbij iets hoeft te doen.
Daarbij moet de bestuurder de komende jaren nog wel actief mee blijven kijken, omdat er nog iets mis kan gaan. “Als een auto 1 op de 1000 ritten een ongeluk krijgt, voel je je nog niet comfortabel genoeg om te gaan slapen. Uiteindelijk komt er nooit een perfect systeem, maar stel dat een auto maar 1 keer in de 100 of 1000 mensenlevens crasht, dan zou dat waarschijnlijk voldoende zijn.” Hij denkt dat de technologie van Tesla over 2 jaar op dat punt gekomen is.
Over 10 jaar naar Mars
Met zijn andere bedrijf, SpaceX, heeft Musk nóg grotere plannen dan een zelfrijdende auto op onze planeet. Vorig jaar kondigde hij al aan dat hij de mensheid naar Mars wil brengen en die planeet wil koloniseren. Binnen 40 tot 100 jaar moet er een zelfonderhoudende menselijke beschaving aanwezig zijn, maar door plannen die steeds veranderen was het niet duidelijk wanneer we voor het eerst die kan op moeten vertrekken.
Op de TED conferentie gaf Musk daar meer duidelijkheid over. Hij wil dat we over 8 tot 10 jaar die kant op vertrekken, “maar onze interne targets zijn agressiever”. Musk zegt daarbij dat er nog wel veel moet gebeuren. De raket die dit mogelijk moet maken is namelijk enorm groot (vier keer krachtiger dan de grootste raket ooit gemaakt) en bestaat nog helemaal niet.
Musk werd ook gevraagd naar de reden van de Marsmissie. Waarom zouden we willen vertrekken? Het is volgens hem belangrijk om een toekomst te hebben die inspirerend en aantrekkelijk is. “Als we in de toekomst ons niet tussen de sterren bevinden en niet op verschillende planeten aanwezig zijn, word ik daar enorm moedeloos van.”
Ruimtereizen is een keuze
Hij ziet ruimtereizen als een keuze die we hebben, een keuze die we moeten grijpen en in moeten investeren. Groene energie is iets wat er hoe dan ook komt en met Tesla heeft hij de integratie van de elektrische auto misschien met tien jaar vervroegd, maar ruimtereizen is niet iets dat hoe dan ook zal gebeuren.
“In 1969 stuurden we iemand naar de Maan. Toen kregen we de Spaceshuttle, maar die kon alleen maar in een lagere baan rond de aarde komen. Toen de Spaceshuttle stopte kon de VS geen mens meer in een baan rond de aarde brengen. Dat is de trend van de ruimtevaart tot nu toe, die gaat neerwaarts.” Volgens de entrepreneur is het dan ook een misverstand dat technologie automatisch verbetert, en moeten we dat niet vergeten. “Het wordt alleen beter als er heel veel mensen aan werken om het beter te maken.”