Nederland in 2030? De zelfrijdende auto gaat een grote invloed hebben op bijna elke industrie

Op het event ‘Hoe Slim is Nederland in 2030?’ liet Brad Templeton weten dat we nu nog niet kunnen voorspellen hoe de maatschappij er in 2030 uit ziet. Wel ging hij in op een aantal belangrijke technologische ontwikkelingen die waarschijnlijk een grote impact gaan hebben op onze samenleving. De belangrijkste? Zelfrijdende auto’s. Die gaan volgens hem een grote invloed hebben op bijna elke industrie.

Templeton is hoofd Computing & Networking op Singularity University en sprak op de 15e verjaardag van Eurofiber, samen met Hans de Boer (Voorzitter VNO-NCW) en Pieter Paul Verheggen (directeur Motivaction) over de toekomst van Slim Nederland in het jaar 2030.

15 jaar vooruit kijken

Eurofiber werd in 2000 opgericht en richt zich op het digitaal verbinden van de wereld door middel van een glasvezelnetwerk. Dit jaar bestaan ze vijftien jaar en volgens CEO Alex Goldblum hadden ze dat kunnen vieren met slingers, ballonnen en champagne, maar wilden ze liever 15 jaar vooruit kijken in plaats van 15 jaar terug.

Naamloos-600x360

Volgens Goldblum loopt Nederland voorop als het gaat om technologische ontwikkelingen, maar moeten we meer gaan samenwerken voor smart city’s. Dit houdt in dat we met elkaar een digitale infrastructuur moeten gaan vormen die iedereen in staat stelt om op ieder moment en op elke plek gebruik te kunnen maken van de toekomstige slimme wereld.

In de toekomst beantwoord ik mijn laatste mailtjes terwijl de zelfrijdende auto mij naar huis rijdt. Ik geef de 3D-printer alvast de opdracht om te beginnen aan mijn avondeten en mijn koelkast laat alvast aan de supermarkt weten dat mijn melk op is, zodat deze binnen een half uur thuis wordt bezorgd via een drone.

Internet of Things

Ook spreker Brad Templeton denkt dat goedkoop, snel en overal toegankelijk internet grote veranderingen in onze maatschappij ter weeg gaat brengen. Het internet dankt zijn succes volgens Templeton aan een aantal geheime ingrediënten zoals open en hackbare platformen.

Opereer je als bedrijf niet in software, dan ben je binnenkort geen bedrijf meer - Brad TempletonDe ontwikkeling van deze platformen, door ze te hacken en daarmee te verbeteren, gaat er volgens Templeton voor zorgen dat software de wereld gaat opeten. Templeton liet weten: “Ben je momenteel een bedrijf dat niet opereert met of in software, dan ben je binnenkort geen bedrijf meer”. Templeton doelt hierbij voornamelijk op het Internet of Things, dat volgens Templeton overigens gewoon een marketingterm is. Het Internet of Things bestaat uit sensoren, computers en netwerken die met elkaar communiceren en kunstmatige intelligentie wordt daarbij steeds belangrijker.

kaggle-monster2

Kunstmatige intelligentie is het zelfstandig opereren van computers, op een manier zoals onze hersenen ook werken. Hierbij worden algoritmes volgens Templeton steeds belangrijker en is aangetoond dat deze algoritmes er vaak voor zorgen dat computers beter kunnen handelen dan de mens. Vele mensen hebben dan ook de angst dat hierdoor in de toekomst vele banen verloren gaan, omdat computers ons dagelijks werk gaan overnemen.

Templeton denkt niet dat het uiteindelijk zover komt dat computers al het werk van de mens gaan overnemen. In de tijd dat de computers werden uitgevonden, zorgde dit ook niet voor een extreme werkloosheid, terwijl een computer het werk van 7 mensen overnam. Volgens Templeton paste de mens zich gewoon aan en werd er nieuw werk gecreëerd met de mogelijkheden die computers brachten.

Zelfrijdende auto’s

Waar hij wel zeker van is, is de impact van zelfrijdende auto’s op zo’n beetje alle industrieën. Templeton ziet een samenleving voor zich waarin we geen auto meer bezitten en zelfrijdende auto’s opereren als openbaar vervoer. De grootste impact gaan de zelfrijdende auto’s hebben op de taxi-industrie en hier ben je je baan in ieder geval niet zeker volgens Templeton.

Zelfrijdende auto wordt getraind op het herkennen van kinderen

In een discussie met Rene Penning de Vries (Ministerie van Economische zaken), Ger Baron (Chief Technology Officer Gemeente Amsterdam), Artie Debidien (Chief Information Officer NIBC Bank), Frank Verberne (Wetenschapper TU Eindhoven), Rinie van Est (schrijver van ‘Werken aan de Robotsamenleving’) en Niek van Leeuwen (Uber) wordt verder ingegaan op de grote rol die de zelfrijdende auto gaat spelen.

Als voorbeeld geeft van Leeuwen dat hij vaak zijn auto laat staan, omdat hij weet dat als hij terug komt hij geen parkeerplek meer kan vinden (Amsterdam Oud-Zuid). Templeton reageert: “Oh, vandaar dat al die mensen van de week door de stromende regen fietsten; ik dacht al dat ze gek waren geworden”.

In eent onderzoek dat Eurofiber liet uitvoeren naar het omarmen van technologie door de consument, werd duidelijk dat 40 procent van de Nederlanders de zelfrijdende auto wel ziet zitten en 10 procent zijn auto wel wil delen.

De 60 procent van de mensen de zelf-rijdende auto niet ziet zitten, moet hier waarschijnlijk gewoon nog aan wennen volgens Frank Verberne, die promoveerde op een studie naar de zelfrijdende auto. In de bekende video uit 1999 waarin mensen gevraagd werd of ze over een paar jaar een mobiele telefoon zouden bezitten, werd ook negatief gereageerd.

Vertrouwen wekken is dan ook het belangrijkste onderwerp, dat de hele dag terug komt in de presentaties. Frank Verberne laat weten dat dit bij zelfrijdende auto’s toegepast kan worden door bijvoorbeeld een virtuele holografische bestuurder toe te voegen.

Hoe de toekomst van Nederland er in 2030 uitziet kan dan geen van de sprekers precies beantwoorden. Templeton voegt toe:

Hoe het jaar 2030 eruit gaat zien kan je pas in 2028 plannen, met de kennis die je dan bezit. Als je dit doet met de kennis van nu, dan heb je het sowieso mis.