Nederlanders houden niet van al te veel poespas in de auto, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de auto van de toekomst van AutoScout24. Terwijl Spanjaarden en Italianen razend enthousiast zijn over een snelle internetverbinding of entertainment in de auto, kijkt de Nederlander pas op als de gadget een praktische toepassing is.
Het onderzoek werd gehouden onder ruim 8.800 Europeanen. Slechts twee op de vijf Nederlanders hecht belang aan het hebben van een internetverbinding in de auto van de toekomst. Hieruit blijkt dat vooral vrouwen geen meerwaarde inzien van een verbonden auto. Ook zelfstandig parkerende auto’s en het bieden van entertainment-mogelijkheden in de auto, spreken de Nederlander niet aan.
Praktische online toepassingen in de auto lijken vooral de aandacht van de Nederlandse automobilist te trekken. 63% van de Nederlandse respondenten gaf aan dat filewaarschuwing een echte must is. Ook gevaarherkenning en de mogelijkheid dat de auto autonoom kan ingrijpen om ongelukken te voorkomen, is voor 80% een belangrijke feature voor de auto van de toekomst.
Jurgen Vugts (directeur AutoScout24 Nederland) licht toe:
Nederlanders willen vooral online toepassingen en gadgets in hun auto die een duidelijke functie hebben.