Nederlanders gaan weer volop naar tuincentra, maar kleding kopen we nog veel online

webshops

Tijdens de lockdown is online shoppen flink populairder geworden, zeker toen de fysieke winkels dicht moesten. Maar hoewel inmiddels de winkelstraten weer open zijn, blijven ook de webshops nog flink populair. Zeker als het om sieraden, entertainment en elektronica gaat kopen we nog veel online, zo blijkt uit onderzoek van Klarna.

Klarna kennen we als platform om achteraf je online aankopen te betalen. Het bedrijf werkt met 16.000 webshops, wat betekent dat het veel data heeft over online shoppen. Die data heeft het nu gebruikt om te analyseren in hoeverre we weer terug zijn gegaan naar de fysieke winkels, nu deze weer open zijn.

Opvallend is dat we vooral weer voor de categorie huis & tuin naar de fysieke winkels trekken. Sinds de opening van de fysieke winkels zijn we dus vooral weer naar tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels getrokken. Volgens Klarna lijkt het erop dat mensen vooral naar dit soort plekken willen om inspiratie te zoeken die ze online niet kunnen vinden.

Nieuwe TV’s in trek

Maar voor diverse andere categorieën blijken webshops dus nog wél populair. Sterker nog: direct nadat de winkels weer open gingen, steeg het aandeel sieraden en accessoires juist binnen Klarna. Diezelfde trend was zichtbaar bij gezondheid en beauty. Volgens Klarna is hierbij vooral sprake van een Moederdageffect: rond die tijd was het moederdag en kochten we veel online, maar direct daarna daalt het aandeel juist weer snel.

De categorieën entertainment en elektronica werden juist weer groter dan voor de lockdown, blijkt uit de cijfers van Klarna. Het bedrijf verklaart die trend door het aankomende EK-voetbal. Met zo’n mooi toernooi in het vooruitzicht besluiten veel mensen om een nieuwe TV te kopen, en dat is dus terug te zien in de cijfers.

“De pandemie heeft een enorme boost gegeven aan de digitale transformatie en dit zal een blijvend effect hebben op het winkelgedrag van mensen. Uit ons consumentenonderzoek bleek dat meer dan de helft van de shoppers denkt dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online doen. Nederlanders gaven echter ook aan dat ze ernaar verlangden om weer in fysieke winkelstraten te kunnen shoppen. Nu dat weer mogelijk is, zien we een duidelijke verandering in het consumentengedrag van shoppers”, zegt Viveka Söderbäck, Klarna’s expert op het gebied van consumentengedrag, daarover.

Kleding via de webshops

In eerder onderzoek van Klarna leek het erop dat we na de opening van de winkels weer massaal naar de winkelstraten zouden trekken voor nieuwe kleding en schoenen. 58% kocht in maart namelijk kleding online, maar wilde na de pandemie graag weer naar de fysieke winkels.

Maar uit de analyse van nu blijkt juist dat kleding en schoenen nog altijd veel online worden gekocht. Het aandeel van deze categorie in de cijfers van Klarna blijft zelfs stabiel. Met andere woorden: het online shoppen lijkt ons dus wel te bevallen.

Wat de effecten op de lange termijn zijn, is echter nog afwachten, benadrukt Söderbäck. Toch lichten de cijfers al wel vast een tipje van de sluier: “We vermoeden dat winkels steeds meer een plek worden voor inspiratie en beleving. Het feit dat nu vooral producten voor huis en tuin in fysieke winkels gekocht worden, ondersteunt deze gedachte.”

Beeld: Shutterstock.com