Nederlanders van vijftien jaar of ouder hebben in 2014 opnieuw meer geld uitgegeven aan online aankopen. Afgelopen jaar stokte de teller op 13,96 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK, dat in opdracht van Thuiswinkel.org onderzoek deed naar online consumentenbestedingen in Nederland.
De uitgaven aan online aankopen stijgen al jaren en ook vorig jaar werd opnieuw meer geld uitgegeven aan online producten en diensten. Volgens het onderzoek gaf de Nederlandse consument 7,02 miljard euro uit aan online producten, zoals elektronica en kleding. De overige 6,94 miljard euro werd gespendeerd aan online diensten zoals het afsluiten van verzekeringen en het boeken van reizen. Hiermee zijn de online uitgaven in 2014 met 8,4 procent gestegen ten opzichte van 2013.
De groei van de online bestedingen is vooral terug te leiden naar de tweede helft van 2014. De online uitgaven in de periode van juli 2014 tot en met december 2014 zijn explosief gestegen met 11,9 procent, waarmee het de hoogste groei van de afgelopen vijf jaar laat zien.
Aankopen bij buitenlandse webshops
Het overgrote deel van de aankopen werd gedaan bij Nederlandse webwinkels, maar de Nederlandse consument bestelt ook steeds vaker producten of diensten bij webshops buiten de landsgrenzen. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vijf Nederlanders in 2014 een product of dienst heeft gekocht bij een buitenlandse webshop. De online bestedingen bij buitenlandse webshops zijn goed voor drie procent ten opzichte van de totale uitgaven, wat neerkomt op 390 miljoen euro.
De 390 miljoen euro werd voor het grootste deel uitgegeven aan vliegtickets en accomodaties, IT-diensten en kleding. Vooral Duitse en Chinese webshops blijken populair te zijn.