De meeste Nederlandse gamers spelen dagelijks spelletjes. Dat blijkt uit onderzoek van PayPal en marktonderzoeker SuperData. De vrouwen in Nederland gamen iets vaker, maar spelen per keer korter dan mannen. Het Nederlandse gamepubliek bestaat dan ook met name uit mannen.
56 procent van de vrouwelijke gamers besteedt meer dan een uur aan een sessie, aldus het onderzoek. 73 procent van de mannen doet dit ook. De meeste gamers in Nederland zijn bovendien mannen, slechts 32 procent is vrouw.
De Nederlandse mannelijke gamers spelen voornamelijk schietspellen (53 procent) en actiegames (62 procent). Actie en Actie-avontuur zijn dan ook de populairste categorieën in Nederland. Vrouwen hebben juist meer interesse in puzzels (52 procent) en avontuurlijke spellen (49 procent).
Videocontent
Van alle Nederlandse online gamers kijkt ongeveer de helft ook naar videocontent onder games. Dit is met name bij jongeren zo: de groep tussen de 18 en 34 jaar kijkt twee keer zo vaak naar livestreams als mensen boven de 35 jaar. Hierbij wordt er met name gekeken naar eSports en livestreams.
De livestreams worden met name op YouTube, Facebook en Twitch bekeken. We kijken verder het liefst naar grappige clips of montages van gameplay die door andere spelers opgenomen zijn. Verder zijn walkthroughs populair, evenals video’s van commentatoren die een spel spelen en hun ervaring beschrijven.
Dit geven we er aan uit
Gamen wordt steeds populairder, wat betekent dat er ook meer geld aan wordt besteed. Gemiddeld kopen wij per kwartaal een tot drie volledige games en extra in-game content. Voor een volledige game betalen we tussen de 10 en 50 euro. Aan in-game content besteden we maximaal 30 euro.