Er zijn tegenwoordig genoeg streamingdiensten om je favoriete films en series op te bekijken. Netflix, Disney+, Videoland, Amazon Prime of Hulu: allemaal met een geweldig aanbod. Hoewel de meeste jongeren niet bij élke streamingdienst een abonnement hebben, hebben zij wel een manier gevonden om goedkoop te kunnen streamen, blijkt uit onderzoek.
Vooral de Nederlandse jongeren blijken gebruik te maken van gedeelde accounts van de streamingdiensten.
Millennials en Gen Z
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest. Voor dit onderzoek werd vooral gekeken naar de verschillen tussen de twee generaties: Millennials en Gen Z. Het onderzoek was gericht op wat de jongeren doen als vrijetijdsbesteding, wat voor sport zij doen en welke media zij consumeren. Streaming kwam natuurlijk ook ruimschoots aan bod.
Zo blijkt dat de jongeren naast de streamingdiensten ook nog steeds televisie kijken, gemiddeld zo’n drie uur per dag. Een deel hiervan doet dit lineair, terwijl meer dan de helft gebruik maakt van on demand diensten zoals Netflix, Disney+, Videoland of andere streamingdiensten.
Netflix
Netflix blijkt het populairste streamingdienst te zijn onder jongeren. Ruim 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij Netflix gebruiken. Op nummer twee staat Videoland, met 30 procent en wordt gevolgd door Disney+, met een bereik van 27 procent.
Slechts 5 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij helemaal geen gebruik maken van een streamingdienst.
Gedeeld account
Het is bijzonder om te zien dat Netflix zó populair is bij de jongeren. Maar een grappig detail is dat maar liefst 93 procent van de jongeren gebruik maken van gedeelde accounts. De meeste van hen delen ook de kosten van het account.
De Nederlandse jongeren maken gemiddeld gebruik van twee à drie streamingdiensten, maar de gemiddelde Millennial legt gemiddeld slechts 10,70 euro per maand neer. Relatief gezien is dat niet veel. Bij Gen Z is dit bedrag overigens nog lager: zij betalen gemiddeld 5,52 euro per maand voor diverse streamingdiensten.