De Amsterdam ArenA, iMMovator, de Hogeschool van Amsterdam en TNO zijn gestart met een speciaal innovatieprogramma. ‘Spectacular ArenA eXperiences’ gaat op zoek naar nieuwe, innovatieve manieren waarop we met moderne technologie naar sport kunnen kijken. De bedrijven gaan daarom tot en met 2020 geld investeren in bedrijven die nieuwe manieren hiervoor bedenken.
Het innovatieprogramma klinkt wat abstract. Er wordt geïnvesteerd in “innovaties rondom het beleven ven sport en grote events”, maar we moeten nog gaan zien wat voor innovaties dat precies zijn. Ik vermoed dat initiatieven met bijvoorbeeld drones, virtual reality, data uit sensoren en speciale camera’s in elk geval een grote rol zullen spelen.
De investeringen kunnen wel eens de Nederlandse videomarkt flink op gang brengen. We hebben nu immers partijen die graag geld steken in bijvoorbeeld een virtual reality-systeem voor een voetbalstadion, zodat je de wedstrijd met bijvoorbeeld een Oculus Rift of HTC Vive kunt volgen alsof je er ‘echt’ bij bent. Het is echter onduidelijk hoeveel de initiatiefnemers precies in het project willen steken.
In het buitenland zien we dit soort innovaties al aardig wat voorbijkomen. Het EK 2016 wordt bijvoorbeeld ook in VR opgenomen, zodat je hoogtepunten van wedstrijden in virtual reality kunt terugkijken.