Onderzoeksbureau Multiscope heeft op basis van een steekproef over 6.500 Nederlanders deze conclusie getrokken. Dat zou betekenen dat ongeveer 17 procent van alle Nederlandse huishoudens beschikt over een Netflix-abonnement.
Opvallend is dat Netflix-gebruikers dol zijn op de dienst: negen op de tien gebruikers gebruiken de dienst minimaal één keer per week; de gemiddelde kijktijd is 10,5 uur per week. Dat is ruim een kwart van de tijd die de groep besteedt aan het bekijken van ‘normale’ televisie.
Popcorn Time, het illegale en gratis alternatief voor Netflix, is minder bekend en populair. Toch zeggen drie op de tien personen Popcorn Time nog niet te gebruiken, maar wel te overwegen. Dit komt vooral omdat Popcorn Time een actueler aanbod heeft aan films en series. Momenteel gebruiken 600.000 Nederlanders de dienst, wat overeenkomt met 8 procent van de huishoudens.
Misschien dat Netflixs The Switch het ideale wapen gaat worden in de strijd met Popcorn Time. We spraken recent Neil Hunt van Netflix over de toekomst van het bedrijf.