Nieuw initiatief Google moet kinderporno definitief weren van het web

Volgens de laatste geruchten van The Telegraph werkt Google aan een nieuw plan om kinderporno definitief uit zoekresultaten te weren. Hoewel er geen verband zou zijn, komt het nieuws wel erg kort op recente druk vanuit de Britse politiek op Google en andere zoekgiganten om hun verantwoordelijkheid inzake deze kwestie beter te nemen.

Helemaal stilzitten kunnen we De Grote G natuurlijk niet bepaald verwijten. Al sinds 2008 werkt Google continu aan het bijwerken en verbeteren van het algoritme dat via patroon herkenning poogt om (kinder)porno te blokkeren in hun zoekresultaten.

I am sickened by the proliferation of child pornography. Internet companies and search engines make their living by trawling and categorising the web. So I call on them to use their extraordinary technical abilities to do more to root out these disgusting images. – Britse premier Cameron

Kort nadat de Britse politiek kritiek uitte op de manier waarop zoekmachines omgaan met filtering, komt Google nu dus met een nieuw initiatief om hun zoekresultaten nog scherper te filteren. Een platform om diverse organisaties beter te laten samenwerken en zoekfilters te verrijken met hun ontdekkingen.

Want naast de algoritmes van Google en de andere zoekmachines zijn er diverse andere webinitiatieven, politie onderdelen en stichtingen bezig met hun manier van kinderporno bestrijden. Het nieuwe platform van Google moet hen ondersteunen door een collectieve database van onwettig materiaal te verzamelen, waar ook zoekmachines kennis uit kunnen tanken.

Een tweede pijler in het plan van Google is een investeringsfonds van liefst $2 miljoen, waarmee het bedrijf onafhankelijke software developers wil gaan ondersteunen bij het bouwen van nieuwe technologie om kinderporno te ontdekken en verwijderen van het internet.

There are encouraging signs that the industry is willing to step up – increasing funding and technical support for organisations combating child sexual abuse imagery online. But I want more action.“, zo sprak de Britse premier Cameron recent.

Het heeft er alle schijn van dat Google die boodschap luid en duidelijk heeft ontvangen.