Wat is nu eigenlijk de impact van al die datacollecties die we verzamelen op ons dagelijks leven? Onze familie, privé situaties, slaapgewoontes of geluksgevoelen? “The Human Face Of Big Data“, het nieuwe project van Rick Smolan, bekend van National Geographic en maker van de fotoboekenserie Day in the Life, moet dat in kaart gaan brengen. Dit grootschalige project heeft als doel om middels alle deelnemers de maatschappelijke impact van Big Data in kaart te brengen en gaat vanaf vandaag van start!
Het ambitieuze project van Smolan is gebaseerd op het principe dat door real-time analyse van digitale data, die wereldwijd worden verzameld via GPS, satellieten, telefoons en social media, het mogelijk is trends in de wereld te herkennen, verbanden te leggen en voorspellingen te doen.De aftrap van het project is vandaag met de introductie van een mobiele app waarmee deelnemers gegevens delen over hun persoonlijke levensstijl die vervolgens op dinsdag 2 oktober zullen worden geanalyseerd, gevisualiseerd en geïnterpreteerd tijdens events in New York, Londen en Singapore.
Daar houdt het echter niet op voor Smolan. Het project bestaat daarnaast namelijk ook uit een scholenprogramma, een groot boek bestaande uit meer dan tweehonderd foto’s, verhalen en infographics, een iPad-app en een documentaire die in 2013 klaar is. Smolan: “Mijn doel van dit project is om de wereldwijde discussie over Big Data aan te wakkeren. Daarbij wil ik stilstaan bij het vermogen van Big Data als het slim wordt ingezet en het gevaar als we niet voorzichtig zijn. Big Data behelst een grootse kennisrevolutie die zich bijna onzichtbaar uitbreidt naar het bedrijfsleven, academies, de overheid, gezondheidszorg en het dagelijks leven.”
Meer informatie over deelname of om de app te downloaden, klik hier. De mobiele app is momenteel beschikbaar voor Android. De iOS-versie volgt later deze week.