Nissan heeft het Mobile World Congress in Barcelona aangegrepen om een nieuwe versie van zijn elektrische auto, de Nissan Leaf, te tonen. Het belangrijkste verschil tussen de Leaf 30KWh en zijn voorganger is de grotere actieradius. Je kunt er nu 250 kilometer mee rijden voordat je de accu hoeft op te laden, da’s een kwart meer dan voorheen.
Een andere belangrijke verandering is het nieuwe computersysteem dat het hart van de auto vormt voor de bestuurder: NissanConnect EV. Daarmee kun je op afstand verbinding maken met de auto, om bijvoorbeeld te kijken hoe de toestand van de accu op dat moment is. Tijdens het rijden geeft het systeem nog veel meer handige informatie en notificaties over de accu en kan de bestuurder zijn rijgedrag, energieverbruik en de bespaarde CO2-emissie per rit analyseren.
De Nissan LEAF 30 kWh kost met een huuraccu minder dan 30.000 euro en volgens Nissan is het in dat segment de elektrische auto met de grootste actieradius. Daarentegen komen Cheverlot en Opel met een auto in dezelfde prijsklasse met een actieradius van 320 kilometer. En op 31 maart gaat Tesla waarschijnlijk de Model 3 tonen, dat een relatief betaalbare auto in de productlijn van Tesla moet worden.