Het Chinese Nio heeft tijdens SXSW een autonome, elektrische conceptauto getoond. Het gaat om de Eve. Het voertuig is een voorproefje van wat ze in de komende drie jaar naar de markt willen brengen.
De auto is volledig ontworpen rondom het zelfrijdende aspect van het voertuig. Dat zie je onder meer terug met een spraakassistent, een groot augmented-reality-scherm en een interieur dat er uit ziet als een woonkamer.
Meest belangrijk is echter Nomi, het systeem dat het hele voertuig bestuurd. Nomi moet de gehele rijervaring aanpassen op wat het eerder leerde van individuele gebruikers. Je praat met het systeem zoals je ook met mensen praat, maar je kunt het ook besturen met knoppen in de auto.
Daarnaast heb je de optie om een slimme voorruit te gebruiken die vanaf het dashboard doorloopt naar het dak. De ruit kan gewoon transparant zijn, maar ook afbeeldingen vertonen en informatie weergeven.
De zijkanten van de auto kunnen ook transparant zijn, maar kun je ook mat maken als je niet gezien wilt worden. Binnenin zitten zes stoelen die naar elkaar toewijzen. Een van de stoelen kan uitgetrokken worden, zodat je comfortabel kunt slapen. Tussen twee andere stoelen zit een opklapbare tafel, zodat je bijvoorbeeld spelletjes kunt spelen. Helemaal voorin vind je twee stoelen die vooruit kijken, zodat je de omgeving goed kunt zien.
“Nio’s autonome, elektrische auto’s zorgen ervoor dat je reis veilig, productief en prettig is”, zei Padmasree Warrior, de Amerikaanse CEO van het bedrijf tegen Dezeen. “Onze auto’s worden je metgezel en kennen al je behoeften. Ze worden een verwelkomende leefruimte die je verplaatst.”
Concurrentie
Eve doet overigens meer dan letten op haar passagiers. Al zijn bewegingen kan de auto delen met andere slimme voertuigen, waardoor de verkeersdoorstroming mogelijk zo optimaal mogelijk wordt. Daarnaast communiceert het met voetgangers en andere menselijke weggebruikers via de verlichting. Op de vier zijden van de auto zitten namelijk strips met kleurcodes.
Nio is nieuwkomer op de markt voor slimme auto’s, maar de concurrentie is nu al hevig. Onder meer Volkswagen, BMW, Mercedes, Nissan en Tesla werken aan autonome voertuigen. En natuurlijk heb je nog Google’s zusterbedrijf Waymo dat samenwerkt met allerlei autofabrikanten, waaronder Chrysler.