Bij Foodzy maken we al een jaar lang met veel plezier gebruik van Geckoboard: Een dashboard tool waarop je in één overzicht al je website en mobiele statistieken bij elkaar kunt verzamelen. Hoeveel gebruikers hebben we, waar komen onze bezoekers vandaan en hoe staat het met de server load, helpdesk mails, facebook fans en twitter followers: En dat allemaal real time op een schitterend ogend dashboard. Vandaag kondigt de Londense Startup een interessante nieuwe uitbreiding voor fanatieke gebruikers aan: Die kunnen nu namelijk ook zelf custom widgets voor in de dashboards gaan ontwerpen.
Standaard biedt Geckoboard ongeveer 30 widgets aan, die je makkelijk aan je eigen data kunt koppelen middels API koppelingen of RSS feeds. Alle koppelingen met grote partijen zijn reeds mogelijk, zoals Google Analytics, Salesforce, Pingdom, Basecamp, Uservoice, Mailchimp, Foursquare, Twitter en Facebook.
In de nieuwe versie kunnen developers – gewoon via de webinterface – gemakkelijk zelf custom widgets en nieuwe koppelingen bouwen, ook met hun eigen API’s die bijvoorbeeld niet voor derden toegankelijk zijn. Geckoboard CEO Paul Joyce verwacht dat de nieuwe feature tot een explosie van nuttige nieuwe widgets gaat leiden. ‘Zelf kost het ons veel maatwerk om alle denkbare koppelingen te realiseren, door de gebruikerscommunity aan het werk te zetten, kan ons product veel sneller groeien’. Om de creativiteit onder developers alvast wat te stimuleren organiseert het bedrijf dit najaar in elk geval twee hack days in San Francisco en Londen.